De terugroepactie betreft de 3-Serie uit 2006, de 5-Serie van 2004-2005 en de X3 van 2004/2006 in de Verenigde Staten. Vijftigduizend eigenaren zijn inmiddels al bij hun dealer geweest.

 

De National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) meldde op zijn website dat er scheurtjes kunnen ontstaan in de mat met sensoren in de passagiersstoel. Daardoor denkt het systeem dat er niemand op die plaats zit, waardoor de airbag wordt gedeactiveerd. Maar het waarschuwingslampje voor die airbag geeft dan aan dat de airbag is geactiveerd. BMW’s woordvoerder in Amerika zei dat er geen ongelukken of letsel zijn gerapporteerd, maar dat klanten aan de bel hebben getrokken nadat bleek dat het lampje aangaf dat de airbag niet was geactiveerd, terwijl er wel iemand op de passagiersstoel zat.

 

Het gaat alleen om modellen voor de Amerikaanse markt. Ze worden standaard uitgerust met een passagiersairbag die je niet zelf in of uit kunt schakelen zoals bij de Europese modellen. Daarvoor wordt dan ook een andere constructie gebruikt.