De toch al slechte financiële score in het lopende jaar zal in de belangrijke afzetmarkten USA en Europa niet verbeteren. Sterke groei daarentegen verwacht hij in China en Rusland.

Op de thuismarkt kampt GM met een laag consumentenvertrouwen, gevolg van de kredietcrisis, inflatie en de hoge brandstofprijs, die door de pijngrens (vier dollar per gallon) is geschoten. Conservatief schattend denkt Wagoner dat die prijs op minstens hetzelfde peil zal blijven. Daarnaast gaat GM voor 2009 uit van veertien miljoen nieuwe auto’s, drie miljoen minder dan het normale gemiddelde. De SUV-markt ligt volgens Wagoner in de VS blijvend op zijn gat. Een terugkeer naar de goede oude tijd – achthonderdduizend stuks in 2003 – sluit hij uit: kleinere, zuinige modellen hebben de toekomst.

Zonnig ziet hij GM’s toekomst in Rusland en China. In het eerste half jaar is de afzet in Rusland bijvoorbeeld met zestig procent gestegen. In de komende vijf jaar denkt GM tachtig procent van zijn groei te realiseren in opkomende markten.