Schaeffler deed eerder een bod van 11,3 miljard euro op Continental, gebaseerd op ruim zeventig euro per aandeel. Dat bod zou nu verhoogd zijn naar 75 euro per aandeel, schrijft Financial Times. De raad van bestuur van Conti heeft ook dat bod (dat neerkomt op 12,1 miljard) verworpen maar heeft ook gezegd dat de onderhandelingen zullen worden voortgezet om ‘zo snel mogelijk te komen tot een oplossing die goed is voor het bedrijf.’ Financiële chef Jürgen Geissinger van Schaeffler is hier blij mee. Hij is ervan overtuigd dat er een positief resultaat zal komen.  Schaeffler heeft op korte termijn niet een volledige overname tot doel, men wil een ‘controlling stake’ van tenminste dertig procent van de aandelen.

 

Als Schaeffler een meerderheid weet te verwerven ontstaat er een groep met een enorme schuld in een tijd dat de auto-industrie in een onzekere toekomst kijkt. Sommige investeerders zouden dan ook de verhoging van het bod niet begrijpen. Conti is in omzet drie keer zo groot als Schaeffler. Het bedrijf is eigendom van Maria-Elisabeth Schaeffler en haar zoon Georg. De leiding is in handen van de moeder, de zoon prefereert het te werken als advocaat (international business law) bij het bedrijf Haynes & Boone in het Amerikaanse Dallas. Zie Forbes.