TomToms aandeel in de sterk groeiende Amerikaanse markt steeg op jaarbasis flink: van 16,6 procent naar 24,6 procent in het tweede kwartaal van 2007. De groei ging vooral ten koste van de nummer drie op de Amerikaanse markt, Magellan, dat zijn marktaandeel in een jaar tijd bijna zag halveren tot 11 procent. Onbetwiste marktleider blijft Garmin met 47,3 procent, hoewel ook deze Amerikaanse producent van navigatieapparaten licht terrein verloor vegeleken met een jaar eerder, aldus Dow Jones Nieuwsdienst.

Zelf gaf TomTom tijdens de presentatie van de jongste kwartaalcijfers aan dat zijn marktaandeel in de Verenigde Staten tussen de 20 en 23 procent was uitgekomen. TomTom baseert zich daarbij op onderzoeksgegevens van verschillende bureaus. Het in Amsterdam gevestigde bedrijf mikt in de VS op een marktaandeel van 30 procent.

De Amerikaanse markt voor draagbare navigatiesystemen is hard op weg om de Europese in omvang te verslaan. Verdubbelde in de Verenigde Staten het aantal verkochte apparaten volgens Canalys tot 3,7 miljoen, in Europa kwam de groei in de maanden april, mei en juni nog maar net boven de 30 procent uit tot in totaal 4,3 miljoen stuks.

TomTom verwacht dat er dit jaar zowel in de VS als in Europa uiteindelijk zo’n 20 miljoen navigatiesystemen zullen worden verkocht. Daarvan verwacht het bedrijf dat er tussen de 14 en 15 miljoen van het merk TomTom zullen zijn. Vandaag, 15 augustus, schiet het aandeel TomTom op Euronext Amsterdam met drie procent omhoog.