Het model zal zowel de huidige S60 als de S40 vervangen, respectievelijk een kleine en een grotere middenklasser. Het model zal worden gebaseerd op het nieuwe onderstel van de XC60, waarvan de productie volgende week in Gent van start gaat, zo meldt autointernationaal.nl.

Na de toewijzing van de XC60 en het feit dat de nachtploeg in de Zweedse Volvo-fabriek definitief wegvalt vanaf 2009, is de productieorder van de nieuwe S60 voor de Gentse vestiging een serieuze opsteker en een signaal dat de nachtploeg in Gent (althans voorlopig) niet meer ter discussie wordt gesteld. Vanwege het gebruik van het XC60 onderstel, krijgt de nieuwe S60 een relatief lange wielbasis van 2,77 meter. De huidige S60 heeft 2,71 meter tussen zijn assen. Dat belooft dus meer auto voor de S60-fan, maar wordt het model daarmee niet te groot voor de S40-doelgroep? Die heeft misschien geen bezwaar tegen grotere afmetingen, maar wel tegen een hoger verbruik c.q. hogere uitstoot.