Het model is een product van de nieuwe richting die Mazda Motor Corporation vorig jaar insloeg met zijn technologische ontwikkeling. Deze strategie, die ‘Duurzame Zoom-Zoom’ werd genoemd, concentreert zich op de productie van voertuigen die rijplezier koppelen aan doorontwikkelde milieu- en veiligheidstechnologieën.

Tussen 2004 en eind 2007 groeide de Russische automarkt met ongeveer 1,28 miljoen auto’s en werd daarmee, na Duitsland, de op één na grootste automarkt in Europa. In deze periode wist Mazda snel op te klimmen tot één van de populairste automerken van Rusland en steeg de verkoop van 8.565 auto’s in 2004 naar meer dan vijftigduizend auto’s vorig jaar, zes keer zoveel als in 2004. Eén van de grootste segmenten van het land is die van de sports utility vehicles, in 2007 goed voor zestien procent van het totale verkoopvolume.

Tussen 2004 en 2007 werd dit segment tien keer zo groot en naar verwachting zal deze groei op de middellange termijn in Rusland aanhouden. Mazda’s middelgrote SUV sports crossover, de CX-7, is in Rusland nog geen jaar op de markt, maar heeft zijn weg gevonden naar meer dan 7.900 klanten, met stip Mazda’s grootste markt voor de CX-7 in Europa.