Ratan Tata had gedacht te concurreren met Detroit en de andere gebieden waar de gevestigde auto-industrie is te vinden. Maar de Indiase industrieel die eerder dit jaar de spotgoedkope en daardoor revolutionaire auto Nano introduceerde, moet eerst nog een slag leveren in West-Bengalen.

In Singur is een protest uitgebroken rond de fabriek waarin de Nano gebouwd moet gaan worden. De boeren die hiervoor hun land afstonden, voelen zich achteraf bekocht en misleid en eisen genoegdoening. De marxistische regering van West-Bengalen ging akkoord met de komst van de productiefaciliteit maar de boeren hebben steun gekregen van de grootste oppositiepartij in de staat.

In januari kregen de opposanten ongelijk van de rechter maar het weerhoudt ze er niet van fel te protesteren tegen de Nano- fabriek. De oppositiepartij dreigt nu met een belegering van de fabriek, die nog in aanbouw is. Volgens Ratan Tata wordt de bouw al gehinderd. "De muur rond de fabriek is beschadigd en materialen zijn gestolen", zegt hij tegen de BBC (geciteerd in FEM Business). Hij vraagt zich af: "Als we dit al meemaken voordat we überhaupt beginnen met de productie. Wat zal er dan straks gebeuren?"

Alle commotie rond de fabriek leidt er mogelijk toe dat de komst van de Nano wordt vertraagd. Oorspronkelijk was het plan om het autootje in oktober dit jaar op de markt te brengen. Er zijn twijfels of die deadline wordt gehaald. Een analist van PricewaterhouseCoopers, aangehaald door Britse media, heeft er nog wel vertrouwen in maar hij zegt dat de productiecapaciteit wellicht achter zal blijven op schema. Ondanks de al gedane investeringen zal hij er niet voor terugdeinzen de fabriek naar een andere Indiase deelstaat te verplaatsen, zo meldde Tata. De aanbiedingen stromen overigens al binnen. Maar of het zover komt, is nog maar de vraag want het verplaatsen van de fabriek zal de Nano in elk geval een jaar ophouden. Dat weet ook de regering van West- Bengalen.