De twijfels werden gevoed door de bekende zakenbank Merrill Lynch, die het aandeel Fiat een lagere waardering gaf: van ‘kopen’ naar ‘underperform’, ofwel voor veel investeerders het signaal voor verkopen. Dientengevolge daalde het aandeel met zes procent.

 

Na goede kwartaalresultaten zag de Fiat Group geen reden zijn doelstellingen voor 2008 en 2009 bij te stellen. Topman Sergio Marchionne zei tegen journalisten van de Herald Tribune: " Ik ben nu 56 en ik heb tot nog toe nog nooit een planning hoeven  bijstellen."

Vooral het streven om in 2009 een toename van de operationele winst met 25 procent tot 4,5 miljard euro te genereren, staat ter discussie.

 

Hoewel analisten verwachten dat Fiat dit jaar zijn doelstellingen zal halen, denken ze ook dat Fiat in 2009 niet zover zal komen. Drie financiële instellingen, inclusief de bank Citicorp, denken dat de operationele winst volgend jaar niet eens in de buurt van de vier miljard euro zal komen. De instellingen zijn vooral sceptisch omdat de autodivisie de grootste bijdrage levert aan de omzet en de winst. Alle drie de merken van Fiat Group Automobiles hebben het zwaar. De verkopen zijn gedaald in de belangrijkste Europese markten en een deel van de winst verdampt door hoge prijzen van grondstoffen, zoals staal. Bovendien is Fiat sterk afhankelijk van zijn thuismarkt (37 procent) en van Brazilie (27 procent).

 

De verkopen in Italie zijn dit jaar gedaald, deels omdat de overheidsubsidie op schonere, zuinigere modellen is gestopt. Citicorp verwacht dan ook dat in 2008 alle winst van de Braziliaanse markt moet komen. Maar verder is er in Brazilie veel concurrentie van VW en anderen. Commerzbank voorziet een daling in de verkoopgroei daar van twintig naar vijf procent.