Winstmachine Porsche begint toch ook de dip in Amerika te voelen

De Amerikanen willen geen auto’s meer die veel brandstof verbruiken. En zelfs de onaantastbaar geachte winstmachine Porsche krijgt het nu voor de kiezen. Het merk verkocht in de maand augustus nog maar de helft van het aantal van augustus vorig jaar.

De sportwagenfabrikant verkocht in augustus maar 1.516 auto’s (-45%)  in de VS en Canada, samen de grootste markt voor Porsche. Het merk wijt de slechte resultaten aan een modelwisseling van het populairste model, de 911. De gefacelifte versie met een zuinigere motor komt deze maand op de markt in de VS en de 911 is goed voor dertig procent van de verkopen in de VS. Maar de verkopen van de Boxster gingen in augustus maar liefst met 66 procent achteruit, zo meldt Financial Times.

 

De verkoopcijfers van Porsche in het Verenigd Koninkrijk pakten een kwart lager uit. Daar zou het ook aan de modelwisseling van de 911 liggen, volgens de fabrikant. En op zijn thuismarkt Duitsland verkocht Porsche in de eerste helft van dit jaar achttien procent minder. In Nederland zien we een grotere teruggang: van 630 eenheden naar 490 (per 20 augustus). Dat is een 22 procent minder.   

 

De hoge brandstofprijzen in de VS en de aan CO2-uitstoot gerelateerde belastingen in Europa hebben het topsegment van auto’s onder druk gezet. De verkoop van de exclusieve merken zal ook lijden onder het feit dat topmensen uit het bedrijfsleven een afwachtende houding aannemen over de aanschaf van dure auto’s nu de zaken niet overal even goed gaan. De verkoopcijfers van Bentley (Volkswagen) gingen de eerste helft van dit jaar met zestien procent naar beneden vergeleken met dezelfde periode van vorig jaar. Ook Mercedes heeft er last van, in Duitsland was de maand augustus bijna twaalf procent slechter dan vorig jaar.       

Winstmachine Porsche begint toch ook de dip in Amerika te voelen - Automobielmanagement.nl

Winstmachine Porsche begint toch ook de dip in Amerika te voelen

De Amerikanen willen geen auto’s meer die veel brandstof verbruiken. En zelfs de onaantastbaar geachte winstmachine Porsche krijgt het nu voor de kiezen. Het merk verkocht in de maand augustus nog maar de helft van het aantal van augustus vorig jaar.

De sportwagenfabrikant verkocht in augustus maar 1.516 auto’s (-45%)  in de VS en Canada, samen de grootste markt voor Porsche. Het merk wijt de slechte resultaten aan een modelwisseling van het populairste model, de 911. De gefacelifte versie met een zuinigere motor komt deze maand op de markt in de VS en de 911 is goed voor dertig procent van de verkopen in de VS. Maar de verkopen van de Boxster gingen in augustus maar liefst met 66 procent achteruit, zo meldt Financial Times.

 

De verkoopcijfers van Porsche in het Verenigd Koninkrijk pakten een kwart lager uit. Daar zou het ook aan de modelwisseling van de 911 liggen, volgens de fabrikant. En op zijn thuismarkt Duitsland verkocht Porsche in de eerste helft van dit jaar achttien procent minder. In Nederland zien we een grotere teruggang: van 630 eenheden naar 490 (per 20 augustus). Dat is een 22 procent minder.   

 

De hoge brandstofprijzen in de VS en de aan CO2-uitstoot gerelateerde belastingen in Europa hebben het topsegment van auto’s onder druk gezet. De verkoop van de exclusieve merken zal ook lijden onder het feit dat topmensen uit het bedrijfsleven een afwachtende houding aannemen over de aanschaf van dure auto’s nu de zaken niet overal even goed gaan. De verkoopcijfers van Bentley (Volkswagen) gingen de eerste helft van dit jaar met zestien procent naar beneden vergeleken met dezelfde periode van vorig jaar. Ook Mercedes heeft er last van, in Duitsland was de maand augustus bijna twaalf procent slechter dan vorig jaar.