”Wij zijn tegen deze subsidies. Als de Amerikaanse autoindustrie de structurele problemen niet zelf weet op te lossen, dan zal geen subsidie ter wereld de situatie kunnen verbeteren,” denkt voorzitter Matthias Wissmann van VDA, de koepel van de Duitse autoindustrie.

Officieel zijn de goedkope staatsleningen beschikbaar voor elke autofabrikant met vestigingen in de VS. De enige voorwaarde is dat het geld wordt gebruikt om bestaande fabrieken te moderniseren en de productielijnen meer te richten op ‘groenere’ modellen zoals hybrides. Maar er zit een addertje onder het gras. De regeling bepaalt namelijk dat alleen fabrieken die al meer dan twintig jaar bestaan in aanmerking komen voor de goedkope leningen. Dat is een slimme vondst want zo vallen alle relatief oude Amerikaanse fabrieken van General Motors, Ford en Chrysler er netjes onder maar zijn vrijwel alle jongere vestigingen van buitenlanders als Toyota, VW of BMW uitgesloten. Volgens Amerikaanse bronnen hebben alleen Toyota en Honda een fabriek die al langer dan twintig jaar draait. ”Allemaal goed en wel, maar op die manier is er natuurlijk niet echt sprake van een gelijk speelveld,” vindt Wissmann.