Volkswagen heeft Toyota ingehaald als ’s werelds grootste autofabrikant, tenminste als je kijkt naar de marktkapitalisatie, de cumulatieve waarde van de aandelen. Het waardestijging lijkt  te zijn veroorzaakt door haastige acties van hedge funds, zo meldt Financial Times. Gisteren (7 oktober) stegen de aandelen van Volkswagen zelfs met 55 procent, bovenop meer sterke stijgingen in de afgelopen periode. Later op de dag zakten ze weer zodat ze gisteren uiteindelijk twee procent lager eindigden. Maar ondanks dat is Volkswagen AG nu meer waard dan Daimler, BMW, GM, Ford, Fiat, PSA Peugeot Citroën, Renault, Mitsubishi en Hyundai bij elkaar.

 

De stijging van de waarde van de aandelen speelt zich af in moeilijke tijden voor autofabrikanten. Zij hebben immers te maken met twee serieuze bedreigingen, de afnemende vraag enerzijds en de toenemende investeringen op het gebied van milieuvriendelijke auto’s anderzijds.

 

Porsche bezit 35 procent van de aandelen Volkswagen en wil dat verder verhogen naar vijftig procent tegen eind november. De levendigheid van de VW-aandelen wordt wellicht beïnvloed door de relatief geringe beschikbaarheid. Behalve Porsche (35 procent) heeft de deelstaat Niedersachsen een aandeel van twintig procent en er zijn veel aandelen in handen van passieve investeerders.