PSA Peugeot Citroën verwacht in West-Europa een belangrijke teruggang van wel zeventien procent in het vierde kwartaal. Cumulatief over 2008 zal het gaan over acht procent. De groei op de andere opkomende markten, waar PSA zich op concentreert, blijft ook achter. Die groei zal niet groter worden dan tien procent dit jaar, zo meldt het Franse bedrijf in een persverklaring.

 

De omzet in de autobusiness van Peugeot Citroën daalde in het derde kwartaal met ruim zeven procent ten opzichte dezelfde periode in 2007 tot 10,2 miljard euro. Opmerkelijk is dat de West-Europese markt in het derde kwartaal met bijna elf procent in omvang is afgenomen, hoewel PSA wel zijn marktaandeel van bijna veertien procent kon vasthouden .

In Rusland en de Mercosur-regio (Brazilië, Argentinië, Paraquay, Uruguay) zit nog groei maar het gaat langzamer dan verwacht. En ook in China is het tempo er een beetje uit.  

Peugeot Citroën is tevreden over de lcv-markt (bestelwagens). De groep haalt daarmee opnieuw het marktleiderschap in Europa een marktaandeel van bijna twintig procent.  

 

Door de ‘dramatische dip’ in het economische klimaat in de tweede helft van 2008 verwacht PSA dat de verkoop van auto’s drieënhalf procent lager zal uitpakken dan over 2007. De productieverlaging zal vooral in het vierde kwartaal plaatsvinden en zal de jaarproductie laten uitkomen op hetzelfde niveau als vorig jaar. Als gevolg ervan verwacht PSA in 2008 een operationele marge van ongeveer 1,3 procent te kunnen realiseren.

 

Topman Cristian Streiff zegt zich in verband met de gevolgen van de kredietcrisis primair te zullen concentreren op cash management. "Onze recentelijk op de markt gebrachte nieuwe modellen en ons marktleiderschap in auto’s met een laag verbruik en bij de lichte bedrijfswagens zullen een grote steun zijn in deze moeilijke tijden."

Streiff zegt snel te hebben gereageerd met productieverlagingen, ondanks dat het slecht is voor de operationele marge van dit jaar. "Rigoureuze productieverlaging wordt in het vierde kwartaal doorgevoerd. Het is essentieel om voor 2009 de goede startpositie in te nemen."   

      

De andere onderdelen van PSA realiseerden nog wel groei in omzet. Faurecia (onderdelen) realiseerde in het derde kwartaal een omzettoename van 1,7 procent tot 2,86 miljard euro. Gefco (de transporteur) realiseerde een 4,6 procent hogere omzet (873 miljoen euro) en Banque PSA Finance boekte in het derde kwartaal een omzet van 534 miljoen euro. Dat is zeven procent meer dan in het derde kwartaal van 2007. Al met al is de omzet van de hele groep PSA in het derde kwartaal ruim vijf procent lager uitgepakt; over drie kwartalen is het een half procent in de min.