Zowel Formule 1-baas Bernie Ecclestone als Max Mosley, voorzitter van de internationale autofederatie FIA, maakte eerder deze maand bekend voorstander van een standaardmotor te zijn. Ze hopen op die manier de kosten te drukken, met name voor de kleinere teams. De maatregel wordt waarschijnlijk in 2010 ingevoerd en blijft minimaal drie jaar van kracht. Als een standaardmotor wordt ingevoerd, tast dat volgens Ferrari de essentie aan van een sport „die gebaseerd is op competitie en technologische ontwikkeling."

Ferrari is niet de enige renstal die zich tegen de hervormingsplannen kant. Ook Toyota heeft aangekondigd serieus over de toekomst te zullen gaan nadenken als auto’s met standaardmotoren worden uitgerust. De overige vier autofabrikanten die actief zijn in de Formule 1 – BMW, Mercedes, Renault en Honda – zijn geen voorstander van de nieuwe plannen maar hebben niet met een vertrek uit de Formule 1 gedreigd. De vier privéteams – Red Bull, Toro Rosso, Williams en Force India – hebben uit financiële overwegingen baat bij het gebruik van een standaardmotor.

Ferrari won vorig jaar de wereldtitel als constructeur en de Finse Ferrari-coureur Kimi Raikkonen veroverde de wereldtitel. Komend weekeinde is de achttiende en laatste race van het seizoen, in São Paulo. De Britse coureur Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes) heeft als leider in de WK-stand de grootste kans op de wereldtitel, de Braziliaanse Ferrari-coureur Felipe Massa is de enige die hem nog van zijn eerste wereldtitel kan afhouden.

 

(bron: NRC Handelsblad)