GM heeft afgelopen vrijdag verklaard dat een eventuele overname of fusie het bedrijf zou afleiden van de meer acute problematiek, namelijk het afwenden van de dreigende liquiditeitsproblemen. Ook de vakbonden zouden niet erg positief zijn geweest.
Niet iedereen is daar treurig over want een overname door GM zou een enorme hoeveelheid banen bij de Chrysler-fabrieken hebben gekost en veel dealers zouden worden gesloten, analyseert een Chrysler-dealer in Wisconsin de zaak in Financial Times. Een medewerker van het hoofdkantoor van Chrysler zegt blij te zijn dat hun lot niet in andermans handen ligt.    

 

Chrysler is voor tachtig procent eigendom van investeringsmaatschappij Cerberus Capital Management en voor twintig procent van Daimler. Nu GM afhaakt, zijn er niet veel opties. Chrysler publiceert zijn cijfers niet maar er bestaat geen twijfel over dat het in dezelfde (slechte) staat verkeert als GM. Die meldde dat het in de eerste helft van 2009 liquiditeitsproblemen zal krijgen als de verkoop van auto’s niet heel snel aantrekt, er veel van de bezittingen worden verkocht en de toegang tot kapitaal gemakkelijker wordt, of financiële hulp komt van de regering.

 

De baas van Cerberus, Bob Nardelli: "Wij zullen als onafhankelijk bedrijf verschillende strategische allianties of partnerschappen blijven onderzoeken." Daartoe zou een uitbreiding behoren van de samenwerking met Renault-Nissan, inclusief de ontwikkeling van een nieuwe kleine auto. Cerberus zou ook praten met Hyundai Motor.

 

Volgens een analist van Grant Thornton consultancy, zijn maar zeven van 26 modellen van Chrysler goed voor 56 procent van de verkopen. Eenderde komt van maar drie modellen: de Dodge Ram pick-up en minivans van Chrysler en Dodge. Volgens de analist zouden maximaal de helft van de zeven fabrieken in Noord-Amerika essentieel zijn voor de business van Chrysler.