De bedrijven zijn schuldig bevonden aan ongeoorloofde marktverdeling en uitwisseling van commercieel gevoelige informatie met betrekking tot de levering van autoglas in de EU. Volgens commissaris Neelie Kroes van de Europese Commissie  ‘hebben de bedrijven de automobielindustrie en de consumenten gedurende vijf jaar bedrogen in een markt die in het laatste jaar van het kartel een waarde had van twee miljard euro’.


Asahi, Pilkington en Saint-Gobain zijn de drie belangrijkste ondernemingen op dit gebied in Europa. Tussen begin 1998 en begin 2003 overlegden deze ondernemingen volgens de Commissie tijdens een reeks bijeenkomsten en andere ongeoorloofde contacten over richtprijzen, marktverdeling en toewijzing van afnemers. De Belgische onderneming Soliver nam deel aan enkele van deze besprekingen. In die tijd hadden de vier ondernemingen ongeveer negentig procent van de Europese markt voor glas dat in nieuwe auto’s wordt gemonteerd en voor origineel vervangingsglas voor auto’s in handen.

 

Nadat de Commissie door een anonieme bron was getipt, heeft zij op eigen initiatief het kartelonderzoek ingeleid. De boete voor Saint-Gobain is met zestig procent verhoogd omdat dit bedrijf al eerder in de fout is gegaan. Asahi zag zijn boete echter met vijftig procent verlaagd omdat het medewerking heeft verleend aan de onderzoekers. De boetes zijn de hoogste die de Commissie ooit in een kartelzaak heeft opgelegd.
Kroes: ”De totale geldboeten zijn hoog wegens de omvang van de markt, de ernst van de zaak en de vorige inbreuken van Saint-Gobain. De Commissie heeft dergelijke hoge geldboeten opgelegd, omdat zij een dergelijk verboden kartelgedrag niet kan en wil dulden. De managers en de aandeelhouders van ondernemingen die consumenten en de Europese industrie schade berokkenen door het organiseren van kartels, moeten een lesje krijgen – wie vals speelt, krijgt een hoge boete."

 

Zie ook: Autofabrikanten willen steun van Europa