De Republikeinen roepen bij Bush om strenge maatregelen die veel verder gaan dat eerdere voorstellen. Zij willen dat de president hoge eisen stelt aan GM en Chrysler om de arbeidskosten te verlagen en op het gebied van schulden. De regering Bush heeft een historische kans in de komende paar dagen, denkt de Republikeinse senator Bob Corker in Financial Times. "De president moet beslissen. Runt hij het Witte Huis of doet de vakbond UAW (United Auto Workers) dat?"
Vorige week heeft de Amerikaanse Senaat een voorstel afgewezen om de kwakkelende Amerikaanse autoindustrie met veertien miljard dollar te helpen. Dat voorstel was ingediend door de regering en werd gesteund door het Huis van Afgevaardigden. Na de afwijzing door de Senaat heeft de regering Bush gezegd ‘eenzijdig’ fondsen ter beschikking te willen stellen om het instorten van de autoindustrie te voorkomen. Het ministerie van financiën onderhandelt over de voorwaarden. Een van de grootste problemen van de Amerikaanse autoindustrie is de hoogte van de arbeidskosten. Die zijn in verband met afspraken over ziektekostenverzekeringen en pensioenen veel hoger dan die van de buitenlandse autofabrikanten in de VS, zoals bijvorbeeld Toyota en Honda, en een blok aan het been van de Amerikaanse autoindustrie.

GM heeft na de afwijzing van de Senaat gezegd dat het de meeste van zijn fabrieken in Noord-Amerika gedurende de maand januari op slot doet. President George Bush heeft zich altijd verzet tegen het gebruik van het noodfonds van 700 miljard dollar dat was bedoeld voor hulp aan de financiële instellingen. Maar nu het ernaar uit ziet dat de de autoindustrie in de VS werkelijk omvalt, zal dat een verdergaande verzwakking van de Amerikaanse eonomie tot gevolg hebben die al ernstig leidt onder de kredietcrisis. Een verdere verzwakking is onverantwoord, volgens een woordvoerder van het Witte Huis in Financial Times. In totaal zou het kunnen gaan om drie miljoen banen; bovendien gaat het om een miljoen gepensioneerden die zouden worden getroffen.