Volgens GM’s communicatie-topman Steve Harris slaagt zijn werkgever er niet in op de juiste manier potentiële klanten te bereiken. "Onze boodschap strookt niet met de manier waarop de gemiddelde consument denkt", zegt hij in de Financial Times.

Zowel GM als Ford zoekt de oplossing onder meer in nieuwe websites, naar het voorbeeld van Barack Obama. Initiatieven als gmfactsandfiction.com en thefordstory.com zijn bedoeld als tegenwicht tegen "oneerlijke kritiek". Verder heeft Ford inmiddels een bedrijfsaccount op Twitter. Ook intern streven ‘de drie van Detroit’ meer openheid na. De belangrijkste lobbyist van Ford begon een chat met werknemers na de tweede hoorzitting op Capitol Hill over steunkrediet. Daarnaast is Bill Ford terug in de schijnwerpers, na zijn vrijwillige vertrek van het toneel, twee jaar terug. De geplaagde fabrikanten bieden hun merken ook aan voor vergelijkende tests met hun Aziatische rivalen. Ten slotte nodigt branchejournalisten uit voor een (normaal streng verboden) kijkje in de ontwerpkeuken, om hen de aanstaande productverbeteringen te tonen.