Er staan leningen van miljarden dollars op het spel en dan kun je in Motown maar beter geen kapitalen verkwisten aan de traditioneel zo spetterende automobielorgie. Zoals Chrysler vorig jaar deed met een hele kudde longhorn-stieren om de lancering van de dikke RAM pick-up luister bij te zetten. Zulke stunts vallen momenteel niet goed in de states. En zeker niet in de staat Michigan (autoindustrie) die zich een beetje het afvoerputje van het zieltogende Amerika voelt. Met tien procent heeft Michigan de grootste werkloosheid van heel de USA. En het eind is niet in zicht.
Maar in de Cobo Hall verrast GM iedereen met een handzame en stijlvolle elektrisch aangedreven Cadillac, het chique broertje van de Chevrolet Volt vanzelfsprekend, maar toch. Niet minder opmerkelijk: ernaast staat de Chevrolet Spark. Een spaarauto van het formaat Opel Agila als opvolger van de Matiz die deze keer ook in de VS zal worden geleverd. Voorheen was het ondenkbaar dat zo’n auto de ‘main event’ van de persdag zou zijn.
Een deur verder, bij Chrysler, draait de show ook om elektrische auto’s met als primeur de fraai gelijnde 200C EV. Met Chevrolet Volt-achtige technieken aan boord maar dan een slag groter.
Het grote Ford-concern zit financieel ietsje minder in de hoek waar de klappen vallen en gedraagt zich ook merkbaar minder onderdanig in de richting van Washington. Men belooft voor de toekomst weliswaar elektrische voertuigen maar komt eerst maar eens met een paar meer alledaagse nieuwe auto’s. Op zich is dat niet zo raar want zoals de Amerikaanse autobazen ook wel weten, zal bij de huidige (nu weer) láge brandstofprijzen met hybrides geen geld te verdienen zijn. Het is een merkwaardige spagaat. President Abama mag de groene vlag uithangen maar de verkopen van milieuvriendelijke auto’s zijn even hard gekelderd als de benzineprijzen. Zo scoorde de Civic Hybrid in december een daling van 68 procent in vergelijking met december 2007.