De Duitse auto-industrie wordt momenteel via belastingmaatregelen en slooppremies flink ondersteunt door de eigen overheid. Maar de onlangs toegezegde steun aan de autobanken -de Volkswagen Bank krijgt bijvoorbeeld voor twee miljard aan overheidsgaranties – is bij velen in het verkeerde keelgat geschoten. Niet alleen bij enkele grote politieke partijen maar vooral ook bij concurrerende marktpartijen zoals de VMF: "Jarenlang hebben de financieel zeer krachtige autobanken de markt verstoord door te werken met onrealistische restwaarden en veel te lage rentetarieven. Ze hebben op die manier klanten gekocht. Die vlieger gaat tegenwoordig niet meer op; het model blijkt een onding. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat de Duitse overheid dergelijke misstanden nu gaat belonen", aldus de directie van de VMF in een persverklaring. Dat de Autobanken nu flinke verliezen maken, hebben ze dus aan zichzelf  te danken. Dat verlies moeten ze nu ook zelf dragen, vindt de VMF.
Net als de VW Bank denkt ook de BMW Bank er over na een aanvraag voor steun in te dienen. Mercedes zal dan naar verwachting snel volgen. GMAC, de bank van General Motors, heeft miljardensteun in Amerika aangevraagd. Het Duitse GM-onderdeel Opel Bank, die in Duitsland ook een banklicentie bezit, zal hoogstwaarschijnlijk ook een beroep doen op de Duitse staatskas. Dat meldt het Duitse Handelsblatt.