Politiek Brussel beschikt volgens koepelorganisatie Acea over allerlei crisisinstrumenten, maar is te stroperig in de uitvoering. Ook constateert de Acea een gebrek aan leiding op EU-niveau. Het grootste obstakel voor de autofabrikanten is nog steeds de moeizame toegang tot krediet. In een gezamenlijke verklaring roepen ze de EU daarnaast op de verkoop van nieuwe auto’s actief te stimuleren en te wachten met maatregelen die de fabrikanten op kosten jagen. Wenselijk zijn ook een betere coördinatie van steunmaatregelen en toegang tot kredieten, door landen toe te staan geld te lenen tegen lage rente. Ook ziet de Acea heil in:

– een dieper gevulde kas van de Europese investeringsbank (naar veertig miljard euro);

– snellere goedkeuring van projecten (binnen twee à drie weken i.p.v. binnen twee à drie maanden);

– stimulering van de vraag naar nieuwe auto’s, door onder meer te investeren in infrastructuur en een premie voor wrakken.

De Europese autoproductie daalde in het vierde kwartaal van 2008 met 28 procent, bijna tien procent meer dan verwacht. Vooral daardoor is 2008 als geheel zeven procent in de min geëindigd. Zoals het er nu naar uitziet, zal de autoproductie in Europa dit jaar met minstens vijftien procent afnemen, heeft de Acea berekend. De koepelorganisatie wijst erop dat in de EU twaalf miljoen mensen een baan hebben in de auto-industrie. Tegenover iedere baan staan er minstens vijf van toeleveranciers, garagebedrijven, equipment en andere autogerelateerde activiteiten.