De daling van de verkopen had een omzetdaling tot gevolg had van 13,3 miljard tot 11,5 miljard euro (-13,4 procent). Het operationele resultaat voor rente en belastingen (EBIT*) kwam uit op -55 miljoen euro (een verlies dus) terwijl dat in het eerste kwartaal van 2008 nog 857 miljoen in de plus was.  Het verlies is met name geboekt bij de divisie auto’s (251 miljoen) en voor een belangrijk deel gecompenseerd door positieve resultaten bij onder meer de motorfietsen en de financial services.  Het netto verlies voor belastingen kwam bij de divisie auto’s uit op 471 miljoen euro, terwijl dat in Q1 van 2008 nog een winst van 539 miljoen was. Voor de totale groep was het netto verlies voor belastingen 198 miljoen.

 

BMW voert consequent een reeks aan efficiencymaatregelen door op het gebied van de kosten en de opbrengsten. BMW heeft de voorraden verder kunnen terugdringen zodat het werkkapitaal met ruim een miljard euro is verlaagd. "We hebben een positieve cashflow van 220 miljoen euro gegenereerd in het eerste kwartaal. De liquiditeit van de groep is gestegen tot 10,02 miljard euro", aldus Reithofer in het bericht. Het Duitse concern ziet 2009 als een overgangsjaar. Het bedrijf zegt dat het onmogelijk is de wereldwijde ontwikkelingen van de economie te voorspellen en doet ook geen voorspellingen over zijn eigen resultaten. Vanaf 2010 zal het vernieuwde productgamma positieve invloed hebben op de resultaten van BMW, die verwachting heeft men wel.   

 

* EBIT (earnings before interest and tax) is een maatstaf voor de operationele inkomsten van een onderneming voor aftrek van rente en belasting. Het wordt gedefinieerd als de omzet minus de kosten van gewone bedrijfsuitoefening, exclusief financiële baten en lasten en belastingen.