Dat zei topman Fritz Henderson in de zakenkrant Financial Times. Hij sluit ook niet uit dat sommige van de overzeese activiteiten van GM het moederbedrijf in het faillissement zullen volgen. Het strakke tijdschema klopt met de opmerkingen van Fiat-baas Marchionne die al eerder zei dat hij deze maand de zaak rond wil hebben. Volgens ingewijden zouden er zes geïnteresseerden zijn in een aandeel van GM’s Europese activiteiten waaronder private investeringsfondsen, onafhankelijke fondsen uit Singapore en Abu Dhabi en Magna International samen met Russische investeerders.

Fiat (dat al een deal heeft met Chrysler) heeft de taak het vertrouwen te winnen en te proberen de politici en de bonden in de zes landen in Europa waar GM fabrieken heeft achter zich te krijgen. Dat is nodig om zich zeker te stellen van overheidssteun in de vorm van gegarandeerde leningen. Marchionne wil een groot aandeel voor de Fiat-familie Agnelli en een kleiner deel voor GM en andere aandeelhouders. Het zou kunnen dat de vakbonden van Opel/Vauxhall ook een minderheidsaandeel krijgen.

De obligatiehouders van de 27 miljard dollar schulden van GM verzetten zich nog steeds tegen het voorstel hun obligaties om te ruilen voor een aandeel van tien procent in het nieuwe bedrijf. De vakbond UAW daarentegen krijgt 39 procent in ruil voor de claim van tien miljard dollar als bijdrage van GM in het nieuwe ziektekostenverzekeringsfonds dat door de bond wordt gemanaged. De Amerikaanse staat krijgt vijftig procent en de eigenaren van GM-aandelen krijgen in het plan zegge en schrijve één procent.

De adviseurs van GM zouden inmiddels accepteren dat een Chapter 11 voor de autofabrikant vrijwel zeker is. Zie ook: GM ziet verlies verdubbelen