Die opvatting ontvouwde financieel psycholoog dr. Jaap van Ginneken tijdens een onlangs gehouden marketingcongres van kennisprovider Autodata.  

Voor de autobranche ziet Van Ginneken een reeks ontwikkelingen, waaronder de verkoop van auto’s via internet. Ook zullen als de crisis voorbij is de prijzen van olie en energie weer hard omhoog gaan; zodat de vraag naar kleine auto’s weer zal stijgen. Verder stelt Van Ginneken dat de huidige auto niet meer volstaat en zal moeten opboksen tegen radicaal andere modellen uit onverwachte hoek, van partijen  buiten de markt. "Het digitale horloge is niet ontwikkeld door Zwitserse horlogemakers, de ballpoint niet door potloodmakers."

Daarnaast zal volgens Van Ginneken het ontwaardingproces van auto’s in een stroomversnelling komen; vooral oudere modellen zullen sneller minder waard worden. Hij ziet bovendien nieuwe, grote productielanden opkomen: Brazilië en Rusland voor alternatieve energievormen, China en India voor nieuwe automodellen. De grote en groeiende thuismarkten vormen de basis voor deze kansrijke ontwikkeling.

Volgens Van Ginneken reageren mensen op tegenspoed veel heftiger dan strikt noodzakelijk is. Om die reden raadt hij adverteerders aan om in slechtere tijden hun merkgezicht aan te passen. "Consumenten zoeken nu meer naar vertrouwen en ervaring, daar horen dus andere beelden bij dan in tijden van voorspoed."