Het afgelopen weekeinde zijn in nauwe samenwerking met die regering de laatste voorbereidingen getroffen en deals gesloten, zodat GM vandaag de aanvraag voor Chapter 11-bescherming bij de rechtbank in New York kon indienen. Daarmee is de grootste instorting in de geschiedenis van de Amerikaanse industrie een feit geworden. De bedoeling daarbij is dat het faillissement snel wordt afgewikkeld en dat General Motors rond 1 augustus in afgeslankte vorm kan doorstarten. Rond zes uur (Nederlandse tijd) zal president Obama de plannen voor General Motors en voor de toekomst van de Amerikaanse auto-industrie toelichten.

General Motors had tot de eerste juni de tijd om een nieuw reddingsplan aan de regering voor te leggen. Dat is echter bij lange na niet gelukt, waarmee Chapter 11 onvermijdelijk is geworden. President Obama heeft ook altijd gezegd dat faillissement een goede oplossing zou zijn. Zondag slaagde GM er in een akkoord te bereiken met de grootste obligatiehouders en schuldeisers. Daarmee werd een van de laatste obstakels weggenomen. Die schuldeisers krijgen, als alles volgens plan verloopt, straks tenminste tien procent van het nieuwe GM in handen. Het is echter goed mogelijk dat er schuldeisers zijn die daar niet mee akkoord gaan. Als zij bij de rechter protest aantekenen, kan de hele procedure veel langer gaan duren dan gehoopt. Volgens de nu op tafel liggende plannen krijgt de regering voorlopig zestig procent in ruil voor ruim dertig miljard dollar steun. Vanuit Canada komt nog eens 9,5 miljard dollar staatsgeld in ruil voor twaalf procent van de aandelen. De rest van het pakket gaat dan naar het pensioenfonds van de werknemers.

Vrijdag slaagde GM er in haar Europese dochter Opel/Vauxhall over te doen aan de Canadese onderdelen- en autofabrikant Magna in samenwerking met de Russische bank Sberbank en het eveneens Russische autobedrijf GAZ. Ook aan die deal is het afgelopen weekeinde op veel fronten verder gewerkt. Steeds duidelijker wordt daarbij dat de redding van Opel veel slachtoffers zal eisen. De Duitse overheid is er met een forse staatsinjectie in geslaagd de werkgelegenheid daar redelijk op peil te houden, maar elders in Europa vallen naar verwachting duizenden ontslagen bij Opel-fabrieken. Vooral de toekomst van Opel Antwerpen en een bestelwagenfabriek in het Engelse Luton staat daarbij op het spel.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding