Süddeutsche Zeitung schrijft over de bereidheid van Fiat maar Fiat wil er geen commentaar op geven. Volgens de krant zou ook het Chinese BAIC opnieuw kunnen bieden. BAIC maakt Mercedessen in Beijing in een joint-venture met Daimler. Fiat en BAIC zijn aan de kant gezet nadat de Duitse regering voor Magna koos als ‘preferred bidder’ voor Opel/Vauxhall. Maar de regering heeft ook gezegd dat andere bieders nog een kans hebben als zij hun bod verhogen.

 

Magna wil snel tot een deal komen met GM. De Canadese onderdelenfabrikant zou in de nieuwe situatie twintig procent van Opel bezitten en zijn partner, de Russische Sberbank, 35 procent. Ook GM houdt dan een aandeel van 35 procent en de resterende tien procent zou gaan naar de 55 duizend Europese werknemers.  

 

De Italiaanse minister-president Berlusconi heeft kritiek over zich heen gekregen omdat hij niets deed om Fiat te helpen. Zijn regering heeft inmiddels aangekondigd zich met de zaak en de Duitse regering te willen bezighouden als Fiat dat vraagt. BAIC zou ook ‘heel serieus’ een nieuw bod willen doen als de gesprekken met Magna toch mislukken. De Duitse regering heeft er belang bij de druk op Magna hoog te houden zodat de deal uiteindelijk geheel volgens  de wensen van Berlijn verloopt.

 

GME-topman Forster heeft gezegd dat hij hoopt dat Opel voor de target van 2013 (die door Magna is gesteld) al winst kan maken maar wilde niet reageren op het gerucht dat Opel dit jaar wellicht op een verlies uitkomt van drie miljard euro. Hij is vooral enthousiast over de Insignia: "Onze zaken gaan goed, ons marktaandeel stijgt en we hebben 120 duizend Insignia’s verkocht."  De ceo van Magna, Frank Stronach, heeft eerder gezegd dat hij verwacht dat Opel binnen drie jaar break-even kan draaien en na vier jaar winstgevend kan zijn.