Dit consortium van investeerders wordt geleid door Koenigsegg Automotive AB. Die groep is de deal met GM overeengekomen. Verder zal de European Investment Bank naar verwachting zeshonderd miljoen dollar financiering verschaffen, gegarandeerd door de Zweedse staat. GM en de Koenigsegg Group AB zullen additionele fondsen verschaffen. Daarmee kan Saab verder opereren en investeren in nieuwe producten.

Saab vroeg op 20 februari van dit jaar faillissementsbescherming aan onder het Zweedse recht. De verkoop moet tegen het eind van het derde kwartaal van dit jaar zijn beslag hebben gevonden. GM Europe-president Carl-Peter Foster verklaart in een persbericht dat dit "een andere belangrijke stap is voor de heruitvinding van GM en zijn Europese organisaties." Onderdeel van de voorgenomen transactie is dat GM aan Saab platform- en aandrijflijntechnologie zal leveren gedurende een vooraf vastgestelde termijn. Saab zal zijn volgende 9-5 model in Trolhättan bouwen.

Koenigsegg werd opgericht in 1994 opgericht door Christian Koenigsegg en heeft zijn hoofdkantoor in Ängelholm, Zweden. De kleine sportwagenbouwer is sinds december 2005 voor 45 procent eigendom van de Eker Group AS van de Noorse zakenman en industrieel ontwerper Bard Eker. Vorig jaar draaide het bedrijf een omzet van zo’n tien miljoen euro, bij een verkoop van achttien auto’s wereldwijd. Er werken circa 45 mensen. Koenigsegg heeft vertegenwoordigingen in Afrika, Azië, Europa en het Midden-Oosten, Noord-Amerika en Oceanië. Volgens een bericht van tv-zender SVT zou de groep investeerders behalve uit Koenigsegg ook bestaan uit de Noorse Renco Group, een private equityfirma, en Merbanco, een investeringsmaatschappij uit Wyoming. Maar dit laatste is niet bevestigd.

Saab Automobile was niet bereikbaar voor commentaar.

Zie ook: Reorganisatie Saab Nederland  

Zie ook: Beherman importeur voor Nederland

Sportwagenfabrikant Koenigsegg is het gezicht van een groep vermogende Scandinavische investeerders, waaronder grote Noorse bedrijven (Norsk Hydro bijvoorbeeld) en de Zweedse Power Circle met onder meer Vattenfall. Het ziet ernaar uit dat deze bedrijven Saab willen gebruiken als marktplatform voor hun technologische ontwikkelingen. Norsk Hydro is specialist in gelamineerd aluminium waarmee het gewicht van auto’s enorm kan worden gereduceerd. De Noren lopen ook behoorlijk voor op het gebied van elektrische auto’s, (Think). Ze gaan waarschijnlijk die technologie leveren in ruil voor subsidies van de Noorse overheid. Verder staat de Zweedse overheid financieel garant en komt er dus zeshonderd miljoen dollar los van de Europese Investeringsbank.