Toekomst Opel nog lang niet beslecht

General Motors mag dan afgelopen maandag de biedingen in ontvangst hebben genomen van Magna/Sberbank, investeringsmaatschappij RHJ en de Chinese autobouwer BAIC, maar de Europese Commissie kan een deal nog wel degelijk verhinderen.

Uit een antwoord van de Duitse regering op vragen van de FDP-fractie blijkt immers dat Adam Opel GmbH sinds 2003 continu verlies heeft gemaakt. Tussen 2003 en 2007 bedroeg het verlies in totaal 1,861 miljard euro. In het afgelopen decennium maakte Opel alléén winst  in de jaren 2001 en 2002; ook in 1999 en 2000 waren de cijfers rood. De resultaten over 2008 zijn nog niet bekendgemaakt.
Deze cijfers komen uit de jaarverslagen van Opel en vormen volgens de Financial Times Deutschland  ‘een bom onder de lopende onderhandelingen over de redding van de autofabrikant’. Want omdat de overname van Opel door een investeerder door de staat verzekerd moet worden, moet de Duitse regering de Europese Commissie bewijzen dat het bedrijf in het verleden een gezonde onderneming was en met deze cijfers wordt dat nog een moeilijke zaak. Zonder het bewijs kan Brussel het verlenen van staatsleningen of borgstellingen verbieden. De regering heeft voor zijn toezeggingen voor hulp steeds gezegd dat Opel zonder schulden in de crisis terecht is gekomen. Dat blijkt nu dus niet waar te zijn.
Aan de andere kant geven de cijfers geen duidelijk beeld over de werkelijke situatie, die uiterst gecompliceerd en ondoorzichtig is. Tot dusverre is Opel door GM belast voor hoge bedragen voor het gebruik van patenen en betaalde GM op zijn beurt weer voor de ontwikkelingskosten in Rüsselsheim. FTD meldt, dat politici vinden dat deze verstrengeling betekent dat Opel door GM ronduit is ‘verraden’. Maar volgens de krant zeggen experts dat Opel de laatste jaren ‘eigenlijk’ winst heeft gemaakt.
Volgens de Frankfurter Allgemeinen Sontagszeitung moet de bieder bereid zijn een groter risico te nemen. Anders zal de EU staatssteun verbieden. Politicus Rainer Brüderle van FDP ging nog verder: "Opel mag niet langdurig aan het staatsinfuus hangen." Vandaag, woensdag 22 juli, wil de Duitse regering een evaluatie maken van de drie biedende partijen en GM moet dat ook nog bestuderen.
Maar de teloorgang van Opel blijkt ook uit de verkoopresultaten. In Duitsland zakte het marktaandeel van Opel van 13,7 procent (522 duizend verkochte auto’s) in1999 tot 8,4 procent (258 duizend) in 2008. In 2004 bereikte Opel op de Nederlandse markt voor het 36ste achtereenvolgende jaar op de eerste plaats met een marktaandeel tien procent. In 2007 was het marktaandeel van het merk al gezakt naar 9,7 procent en in het eerste kwartaal van dit jaar was het gezakt tot 6,5 procent. In Europa zakte volgens koepelorganisatie Acea het marktaandeel van de Duitse GM-divisie van 10,2 procent in 2000 naar 6,8 procent in begin. Het merkaandeel Opel is gezakt van 10,2 procent in 2000 naar 6,8 procent begin dit jaar.

 

 

 

 

Reacties

Allerhande boekhouders en economen zijn nu bezig om Opel te redden, maar in mijn ogen ligt het probleem in het verleden. Toen een zekere José Lopez begon om de leveranciers van Opel uit te wringen en uit te knijpen ging de kwaliteit van het product Opel zienderogen achteruit. Er zijn hele modellen lijnen gemaakt –
De D Kadett de E Kadett en De F Astra die al met 10 a 11 jaar naar de sloop gingen omdat ze door de roestschade niet meer door de A.P.K. kwamen en het niet loonde om er nog aan te beginnen. Door de monteurs aan geduid als een Slopel Dit resulteerde in een dramatische waarde daling van deze auto’s. De oude vertrouwde Opel-consument pikte dit niet langer en stapte over en werd met open armen ontvangen door de concurrent. Ook hier geldt – vertouwen komt te voet en vertrekt te paard. – om deze mensen weer in een Opel te praten is een lange weg.

Geplaatst door: Tukker op
Toekomst Opel nog lang niet beslecht - Automobielmanagement.nl

Toekomst Opel nog lang niet beslecht

General Motors mag dan afgelopen maandag de biedingen in ontvangst hebben genomen van Magna/Sberbank, investeringsmaatschappij RHJ en de Chinese autobouwer BAIC, maar de Europese Commissie kan een deal nog wel degelijk verhinderen.

Uit een antwoord van de Duitse regering op vragen van de FDP-fractie blijkt immers dat Adam Opel GmbH sinds 2003 continu verlies heeft gemaakt. Tussen 2003 en 2007 bedroeg het verlies in totaal 1,861 miljard euro. In het afgelopen decennium maakte Opel alléén winst  in de jaren 2001 en 2002; ook in 1999 en 2000 waren de cijfers rood. De resultaten over 2008 zijn nog niet bekendgemaakt.
Deze cijfers komen uit de jaarverslagen van Opel en vormen volgens de Financial Times Deutschland  ‘een bom onder de lopende onderhandelingen over de redding van de autofabrikant’. Want omdat de overname van Opel door een investeerder door de staat verzekerd moet worden, moet de Duitse regering de Europese Commissie bewijzen dat het bedrijf in het verleden een gezonde onderneming was en met deze cijfers wordt dat nog een moeilijke zaak. Zonder het bewijs kan Brussel het verlenen van staatsleningen of borgstellingen verbieden. De regering heeft voor zijn toezeggingen voor hulp steeds gezegd dat Opel zonder schulden in de crisis terecht is gekomen. Dat blijkt nu dus niet waar te zijn.
Aan de andere kant geven de cijfers geen duidelijk beeld over de werkelijke situatie, die uiterst gecompliceerd en ondoorzichtig is. Tot dusverre is Opel door GM belast voor hoge bedragen voor het gebruik van patenen en betaalde GM op zijn beurt weer voor de ontwikkelingskosten in Rüsselsheim. FTD meldt, dat politici vinden dat deze verstrengeling betekent dat Opel door GM ronduit is ‘verraden’. Maar volgens de krant zeggen experts dat Opel de laatste jaren ‘eigenlijk’ winst heeft gemaakt.
Volgens de Frankfurter Allgemeinen Sontagszeitung moet de bieder bereid zijn een groter risico te nemen. Anders zal de EU staatssteun verbieden. Politicus Rainer Brüderle van FDP ging nog verder: "Opel mag niet langdurig aan het staatsinfuus hangen." Vandaag, woensdag 22 juli, wil de Duitse regering een evaluatie maken van de drie biedende partijen en GM moet dat ook nog bestuderen.
Maar de teloorgang van Opel blijkt ook uit de verkoopresultaten. In Duitsland zakte het marktaandeel van Opel van 13,7 procent (522 duizend verkochte auto’s) in1999 tot 8,4 procent (258 duizend) in 2008. In 2004 bereikte Opel op de Nederlandse markt voor het 36ste achtereenvolgende jaar op de eerste plaats met een marktaandeel tien procent. In 2007 was het marktaandeel van het merk al gezakt naar 9,7 procent en in het eerste kwartaal van dit jaar was het gezakt tot 6,5 procent. In Europa zakte volgens koepelorganisatie Acea het marktaandeel van de Duitse GM-divisie van 10,2 procent in 2000 naar 6,8 procent in begin. Het merkaandeel Opel is gezakt van 10,2 procent in 2000 naar 6,8 procent begin dit jaar.

 

 

 

 

Reacties

Allerhande boekhouders en economen zijn nu bezig om Opel te redden, maar in mijn ogen ligt het probleem in het verleden. Toen een zekere José Lopez begon om de leveranciers van Opel uit te wringen en uit te knijpen ging de kwaliteit van het product Opel zienderogen achteruit. Er zijn hele modellen lijnen gemaakt –
De D Kadett de E Kadett en De F Astra die al met 10 a 11 jaar naar de sloop gingen omdat ze door de roestschade niet meer door de A.P.K. kwamen en het niet loonde om er nog aan te beginnen. Door de monteurs aan geduid als een Slopel Dit resulteerde in een dramatische waarde daling van deze auto’s. De oude vertrouwde Opel-consument pikte dit niet langer en stapte over en werd met open armen ontvangen door de concurrent. Ook hier geldt – vertouwen komt te voet en vertrekt te paard. – om deze mensen weer in een Opel te praten is een lange weg.

Geplaatst door: Tukker op