Dat meldt vandaag The Financial Times. Marchionne gelooft dat de grote autoproducenten op de wereld hun krachten moeten bundelen om schaalgrootte te creëren. Alleen zo zou men de tegenwind kunnen overleven. Marchionne wil dat Fiat 5,5 tot 6,0 miljoen auto’s bouwt per jaar, bijna drie keer zo veel als de huidige 2,2 miljoen. Fiat heeft sinds kort wel een deal met Chrysler (20 procent aandeel), dat ook nog eens 1,8 miljoen auto’s per jaar bouwt. Marchionne wilde gisteren, bij de kwartaalcijferpresentatie, niet zeggen met welke autofabrikanten hij spreekt. Ook ontkende hij koste wat kost een partner te willen. Behalve met Opel heeft Fiat in het afgelopen jaar gesprekken gevoerd met Peugeot Citroën voor een mogelijke alliantie.
In mei van dit jaar zei Marchionne dat hij wil voorstellen Fiat Auto af te scheiden van Iveco, van CNH (landbouwvoertuigen en bouwmachines) en van de andere divisies binnen Fiat Group. Langs die weg zou hij een nieuwe beursgenoteerde autofabrikant krijgen, inclusief   Opel, die net zo groot zou zijn als Volkswagen. Maar nadat hij de strijd om Opel had opgegeven, zei hij dat nu een samengaan met Chrysler het primaire doel is.
Fiat rapporteerde gisteren een verlies van 179 miljoen euro over het tweede kwartaal. Marchionne zei dat het cijfer slechter is dan de groep had verwacht, als gevolg van de slechtste marktomstandigheden sinds jaren.