"Vergelijking met het zeer goede tweede kwartaal van vorig jaar laat zien welke opdracht nog voor ons ligt”, aldus Zetsche. Het verlies van Daimler is, net als bij collega’s als Peugeot Citroen, voor een flink deel toe te schrijven aan buitengewone lasten wegens herstructureringen en het afstoten van Chrysler. De omzet liep terug naar 19,6 miljard, ruim een kwart lager dan vorig jaar.
Daimler verkocht in de afgelopen drie maanden 391 duizend personen- en vrachtauto’s, 31 procent minder dan in het tweede kwartaal van 2008. Mercedes Benz Cars nam daarvan 287 duizend wagens voor haar rekening. Vergeleken bij het eerste kwartaal wist Mercedes de afgelopen drie maanden echter wel bijna een kwart meer auto’s te verkopen, vooral dankzij de compacte terreinwagen GLK en de nieuwe E-klasse. De verkopen van vrachtwagens lagen in het tweede kwartaal meer dan vijftig procent lager dan een jaar geleden.
Nissan is in het afgelopen kwartaal uitgekomen op een nettoverlies van 120 miljoen euro. De Japanse partner van Renault verkocht wereldwijd 723 duizend auto’s, bijna 23 procent minder dan een jaar geleden, en zag de omzet met 35 procent teruglopen naar 11,4 miljard euro. Nissan voorziet nu over het hele boekjaar (tot eind maart 2010) een netto verlies van 1,26 miljard euro. ‘’2009 blijft een moeilijk jaar maar we beginnen de positieve resultaten van ons herstelplan te zien,” zei topman Carlos Ghosn.
Honda kon veel concurrenten aftroeven door in de afgelopen drie maanden nog net in de zwarte cijfers te blijven. De nettowinst kwam uit op 58 miljoen euro, 96 procent minder dan een jaar geleden, terwijl de omzet dertig procent lager uitkwam op 15,4 miljard euro. Bij Honda gingen de autoverkopen met iets meer dan twintig procent achteruit naar 766 duizend eenheden terwijl er bij motoren een daling is van zeventien procent naar 2,25 miljoen stuks. Honda voorspelt dat het bedrijf in het lopende kwartaal wel in de rode cijfers zal terechtkomen maar heeft desalniettemin de voorspellingen voor het hele boekjaar iets opgetrokken.