Dat meldt het magazine Trends in zijn editie van donderdag 30 juli. Het plan bevat weinig details over de vergelijking van de concurrentiekracht van de diverse Opel-vestigingen. De productie van de Astra wordt in Antwerpen stopgezet in maart 2010. De fabriek gaat dan dicht. Door de sluiting verliezen 2.321 werknemers hun baan. De herstructureringkost van die sluiting wordt door Magna op 308 miljoen euro begroot. Indirect is het verlies aan werkgelegenheid in de regio en in de Belgische toeleverancierindustrie echter nog veel groter.
Eén van de handicaps in België zijn de loonkosten. De redactie van Trends kon ook de hand leggen op een studie van Agoria Automobiel. Daarin worden de loonkosten in de auto-industrie vergeleken. België scoort daarbij beter dan Duitsland, waar de loonkosten acht procent hoger zijn. Nog opvallender is de kloof tussen het brutoloon van de arbeider (bijna een kwart lager dan in Duitsland), en de bijdragen voor de sociale zekerheid. Die zijn bijna 58 procent hoger dan in Duitsland. Indien de loonkosten voor België geïndexeerd worden op honderd dan komt Duitsland dus op een waarde van 108 uit. De indici van een aantal andere Europese landen zijn als volgt: Groot-Brittannië: 93, Zweden: 90, Spanje: 78, Slowakije: 27, Polen: 25 en Rusland: 16. (autointernationaal.nl)