Het verlies is voor een deel toe te schrijven aan buitengewone lasten van 506 miljoen, vooral voor de herstructurering en voor extra afschrijvingen. De omzet liep met 21,8 procent terug naar bijna 23,5 miljard. PSA, in grootte de tweede autofabrikant van Europa, denkt echter wel dat het herstel eind dit jaar in zal zetten. De operationele marge kwam uit op minus 3,5 procent tegen een plus van 3,7 procent in dezelfde periode vorig jaar. Mede dankzij een positieve kasstroom kon PSA de schuldenlast nog wel terugdringen van 2,9 naar 2,0 miljard euro. "Deze resultaten weerspiegelen de gevolgen van de slechte omstandigheden in Europa. De herstructureringen en de lancering van nieuwe modellen konden dat slechts ten dele compenseren,” zegt topman Philippe Varin die pasgeleden Christian Streiff opvolgde.
PSA heeft in de afgelopen zes maanden veertien procent minder auto’s verkocht. De voorraad kon echter wel worden teruggebracht van 628 duizend auto’s aan het begin van het jaar naar 431 duizend nu. Het bedrijf houdt er rekening mee dat de Europese autoverkopen over het hele jaar 2009 twaalf procent lager zullen uitkomen. In Europa, verreweg de belangrijkste markt voor Peugeot Citroen, kon het marktaandeel wel behouden blijven. "We bewegen mee in hetzelfde ritme als de rest van de sector.” PSA is daarbij tevreden over de verschillende sloopregelingen, die bij de Franse autofabrikant zelfs hebben geleid tot een verhoging van de productie in mei en juni. Verder doet PSA het goed in China en Brazilië met een groei van respectievelijk 18,4 procent en 4,1 procent.