De omzet van Volkswagen Group daalde in het tweede kwartaal met bijna acht procent tot dik 27 miljard euro. Over de eerste helft van 2009 verkocht Volkswagen wereldwijd 3,1 miljoen auto’s, ruim vier procent minder dan in de eerste zes maanden van 2008. Maar omdat de markt veel verder inzakte (achttien procent), steeg het marktaandeel van Volkswagen aanzienlijk, bij de personenauto’s zelfs van tien tot twaalf procent.

De sterke prestatie heeft enerzijds te maken met de aanwezigheid van Volkswagen in de groeimarkten zoals Brazilië en China, anderzijds met het brede aanbod van kleine en relatief zuinige auto’s. De omzet in de eerste zes maanden kwam uit op ruim 51 miljard euro, dat is een daling met 9,4 procent. Het bedrijfsresultaat daalde van 3,4 tot 1,2 miljard euro en de nettowinst kwam uit op ongeveer een half miljard euro tegen bijna 2,6 miljard euro een jaar eerder. Volkswagen verwacht nog steeds het boekjaar 2009 positief te zullen afsluiten.