Duitsland voert de druk op GM op nu de raad van commissarissen van GM vergadert over de biedingen. Afgelopen weekeinde zou minister van buitenlandse zaken Steinmeier hebben benadrukt dat de anderhalf miljard overheidssteun aan Opel alleen beschikbaar is voor een partij die voor de lange termijn investeert in het bedrijf, zo meldt FEM Business.

RHJ International is een Belgische dochter van de Amerikaanse private equity-firma Ripplewood. GM zou nog liever zien dat Opel liever failliet gaat dan dat het overgaat naar Magna. De Duitse minister van Buitenlandse Zaken Steinmeier zou met de hoogste bazen van het Amerikaanse autoconcern hebben gebeld, zo meldde de Duitse krant Bild dit weekeinde. De minister zou hebben benadrukt dat de garandeerde overheidssteun aan Opel alleen beschikbaar is voor een overnamekandidaat die voor de lange termijn wil investeren in de autofabrikant uit Rüsselsheim. Bovendien moet de overname banen zekerstellen.Verschillende hoge politci hebben dit weekeinde bovendien hun voorkeur uitgesproken voor overnamekandidaat Magna.
De Canadees-Oostenrijkse auto(onderdelen)fabrikant Magna is in strijd verwikkeld met de in België geregistreerde investeringsmaatschappij RHJ International om Opel over te nemen. De Duitse politiek heeft een voorkeur voor het bod van Magna, terwijl GM liever in zee zou willen gaan met RHJ. Magna maakt auto-onderdelen maar ook auto’s, onder meer Chryslers in het Oostenrijk Graz. De Duitse politiek en de vakbonden zijn voorstander van een overname door Magna maar GM is bang dat het na een overname door Magna de controle over patenten zal verliezen. RHJ is een financiële partij die zou zich een tijdje over Opel zal ontfermen, om het vervolgens terug te verkopen aan GM. En dat heeft GM veel liever.
De Duitse voorkeur voor Magna heeft te maken met het behoud van werkgelegenheid. Magna wil meer auto’s afzetten, met name in Rusland samen met GAZ. Op de Russische markt zou Opel dan een concurrent worden voor GM’s merk Chevrolet.  (ANP/FEM)