De keerzijde van de medaille was dat de daarvoor beschikbare fondsen al binnen tien dagen waren uitgeput. De overheid had een bedrag van één miljard dollar ter beschikking gesteld, zodat autokopers een bedrag tussen 3500 en 4500 dollar krijgen als zij hun oude benzineslurpers inruilen voor een nieuw en zuiniger model.

De Senaat heeft afgelopen vrijdag de aanvullende regeling van twee miljard dollar goedgekeurd. De sloopregeling heeft er in ieder geval toe bijgedragen dat de voorraden bij de Amerikaanse dealers drastisch omlaag zijn gehaald.

In juli zijn de verkopen weer aangetrokken voor zowel Ford, GM als Chrysler. Maar vooral ook de Japanse,  Zuid-Koreaanse en Europese fabrikanten profiteren van de maatregel. Zij worden nog steeds buitenlandse fabrikanten genoemd, maar hebben een groot aantal productiefaciliteiten in Noord-Amerika..

Honda en Toyota bouwen er al sinds de jaren ’70 en ’80 begon in toenemende mate een groot aantal modellen. Eind 2006 bouwde Honda zo’n 1,4 miljoen voertuigen (660.000 in de VS en 330.000 in Canada), terwijl sinds 1985 meer dan zestien miljoen motoren in de fabriek in Ohio zijn gebouwd.

Toyota heeft vijf grote fabrieken in de VS en tal van joint ventures. Per eind 2007 bouwde Toyota in Amerika jaarlijks bijna 1,7 miljoen auto’s en 1,6 miljoen motoren. Hoewel de productie bij zowel Honda als Toyota dit jaar flink is teruggeschroefd, komt die altijd nog op ruim 1 miljoen voertuigen elk uit.

BMW kondigde eerder aan om zijn productie in Spartanburg, South Carolina van 140 duizend naar 230 duizend exemplaren op te voeren. Er rollen sinds kort alle X-modellen van de band (de X4 is van Amerika naar Duitsland verhuisd).

Mercedes-Benz  bouwt in de staat Alabama zo’n 175 duizend exemplaren van de M-, R- en GL-klasse.

In Alabama heeft nu ook Hyundai (2.700 werknemers) sinds 2008 een fabriek voor de Santa Fe en Sonata. VW en Mini hebben beide plannen voor een nieuwe fabriek in de VS, terwijl Fiat plannen heeft om daar Alfa Romeo’s te bouwen.

Analisten van CMS Worldwide verwachten dat volgend jaar de Japanse, Duitse en Zuid-Koreaanse fabrikanten meer dan de helft van alle in de VS gebouwde auto’s zullen produceren en daarmee de drie Amerikaanse autofabrikanten voor de eerste keer voorbij zullen gaan.