General Motors en zijn adviseurs bekijken nu een scenario waarin GM afstand doet van de Duitse plannen en in plaats daarvan zelf drie miljard euro wil ophalen als reddingsfonds voor Opel en Vauxhall. Het geld zou moeten komen van de Amerikaanse regering en van de diverse Europese regeringen van de landen waar GM fabrieken heeft. GM kwam eerder overeen dat de Opel-divisie zou worden afgescheiden van GM voordat het bedrijf failliet ging eerder dit jaar.
Duitsland wil de belangen van de duizenden Opel-medewerkers dienen en ging akkoord met de biedingen op Opel. De Duitse regering ging achter Magna en de Russiche Sberbank staan. GM zelf zag meer in RHJ International. "Duitsland kiest voor Magna maar er zijn wellicht andere financieringsbronnen", aldus een welingelichte bron geciteerd in Financial Times. Volgens deze bron zou GM geen definitieve beslissing hebben genomen. Als GM afstand doet van het Duitse plan, zou dat zonder meer genant zijn voor de regering van Angela Merkel. Hoe dan ook, het is nog steeds onduidelijk of GM het benodigde geld bij elkaar krijgt om Opel/Vauxhall aan de gang te houden. Deze week zullen meer gesprekken plaatsvinden tussen onderhandelaar John Smith van GM en de Duitse regering. De directieraad van GM heeft vorige week geweigerd het bod van Magna op 55 procent van de aandelen Opel te accepteren. Dat ergerde de Duitse regering en de Duitse vakbonden.