De grootste autofabrikant ter wereld had zich ten doel gesteld om in de nabije toekomst tien miljoen auto’s te verkopen. In 2008 waren dat er 8,97 miljoen maar dit jaar wordt een aantal van 7,3 miljoen verwacht. Toyoda haalde de vijf stadia aan die zijn beschreven door Jim Collins in zijn boek ‘How the Mighty Fall’ en zei dat Toyota in het vierde stadium verkeert. De eerste drie stadia zijn al doorlopen: overmoed gedreven door succes, ongedisciplineerd najagen van ‘meer’ en ontkenning van risico’s en gevaar. Toyoda zei in het vierde stadium te zijn: knokken om te overleven. De laatste fase is overgeven aan zaken die er niet toe doen … of de dood.
Zijn beschouwingen zijn volgens diverse Japanse media de echo van de excuses die zijn gemaakt door Japanse managers die hun verantwoordelijkheid hebben genomen voor financiële onrust of bedrijfsschandalen. Hoewel de autofabrikant verre is van de vijfde fase, was Toyoda’s verklaring duidelijk bedoeld om aan te tonen wat zijn uitdagingen zijn. Akio Toyoda is pas drie maanden president van Toyota maar hij wil de klant duidelijk maken dat hij de ernst van de situatie onderkent en er alles aan zal doen om het tij te keren. "Toyota is te groot en staat te ver van zijn klanten," aldus Toyoda. Intussen heeft Toyota deze week in de Verenigde Staten 3,8 miljoen auto’s moeten terugroepen omdat een losgeraakte mat mogelijk op het gaspedaal kan drukken. Het probleem is waarschijnlijk de oorzaak geweest van een ongeluk waarbij vier mensen het leven lieten.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding