Samuelsson (58) heeft het bedrijf op zijn eigen verzoek verlaten. Het vertrek komt als gevolg van een omkoopschandaal ter waarde van zestien miljoen euro. Samuelsson wilde een streep onder deze zaak zetten op de vergadering van de raad van toezicht over twee weken door er een definitief rapport over te presenteren. Het omkoopschandaal kwam afgelopen mei in de openbaarheid en heeft te maken met mogelijke steekpenningen die zouden zijn betaald om opdrachten voor de levering van trucks of bussen binnen te halen. Samuelsson reageerde destijds heel snel met maatregelen, zoals het stopzetten  van alle verkoopprovisies. Hij schakelde ook meteen juristen in om de zaak uit te zoeken. Hij verving regionale verkoopchefs en introduceerde hardere winstdoelstellingen om de sfeer van ‘whining and dining’ uit het bedrijf te krijgen.

Samuellson zou zelf nergens van beschuldigd worden, zo meldt Financial Times. Maar hij zou het gevoel hebben dat hij moet aftreden om de verantwoordelijkheid te nemen en een duidelijk signaal af te geven aan de onderzoekers en de investeerders. Volgens het bericht hoopt MAN dat het vertrek ertoe zal leiden dat het bedrijf zich snel weer kan richten op de corebusiness en de toekomst. Volgens de Duitse wetgeving kan en topman een boete krijgen (maar geen veroordeling) ook als hij geen enkele persoonlijke verantwoordelijkheid draagt.

Samuelson heeft sinds zijn komt in 2005 het bedrijf volledig getransformeerd door het te stroomlijnen op twee productgroepen: truck enerzijds en dieselmotoren anderzijds. Het bedrijf staat op het punt om te expanderen in de opkomende markten. Daartoe kocht MAN afgelopen jaar de Braziliaanse truckactiviteiten van Volkswagen en nam het een aandeel van 25 procent in de grootste Chinese truckfabrikant Sinotruk en sloot een joint venture in India. Ferdinand Piëch, de voorzitter van de raad van toezicht van MAN (en ook van Volkswagen, de grootste aandeelhouder van MAN) heeft Samuelsson veel lof toegezwaaid.