MAN kreeg twee boetes van 75 miljoen euro per stuk, een voor MAN Turbo en een voor MAN Nutzfahrzeuge. De bedragen zouden nog dit jaar betaald moeten worden. MAN zou geen bezwaren hebben ingediend en daarmee zijn de boetes rechtsgeldig en zijn de onderzoekingen naar de corruptie van MAN-ondernemingen voorbij. Maar dat betekent niet dat de verantwoordelijken voor de smeergeldbetalingen de dans ontspringen. Het onderzoek naar hen gaat gewoon door en zal nog een behoorlijke tijd in beslag nemen, aldus een woordvoerder van de officier van justitie in München.

De smeergeldaffaire is afgelopen mei aan het rollen gekomen nadat justitie erachter kwam dat door medewerkers van dealerbedrijven geld geboden werd aan medewerkers van klanten om de verkoop te beïnvloeden. Het geld zou deels overgemaakt zijn via rekeningen van familieleden en vrienden van de betrokkenen. MAN heeft een intern onderzoek gedaan en een beschermingsprogramma opgesteld voor personeelleden die wilden praten. De Duitse justitie prees de bereidwilligheid van MAN en de dochtermaatschappijen om aan het onderzoek mee te werken.

De smeergeldaffaire heeft bij het bedrijf diepe sporen achtergelaten, afgezien van de imagoschade. Een essentieel deel van het management stapte op, inclusief de ceo Håkan Samuelsson. Hij nam de verantwoordelijkheid voor de zaak op zich maar de officier van justitoen verklaarde dat niet Samuelsson ter discussie staat. Na hem traden ook de financiële man Hornung en de chef van Nutzfahrzeuge Weinmann af. De voorzitter van de raad van toezicht van MAN is Ferdinand Piëch.