Smeekbrief aan Ford: Volvo keert zich tegen Geely

Wie denkt dat in Zweden alleen de werknemers en fans van Saab slapeloze nachten hebben, vergist zich. Ook over de geplande overname van collega Volvo door Geely is veel te doen. De Chinese autofabrikant wordt omschreven als een speculant en zou ongeschikt zijn de toekomst van Zweden’s beroemdste automerk te waarborgen.

De weerzin tegen Geely is zelfs zo groot dat voormalige directieleden van Volvo, waaronder Fredrik Arp, zich openlijk tegen de Chinezen als nieuwe eigenaar hebben uitgesproken. Men heeft een smeekbrief aan eigenaar Ford geschreven, om het merk alsjeblieft niet aan Geely te verkopen. De ondertekenaars van de brief pleiten voor uitstel totdat er economisch betere tijden aanbreken en er wellicht ook andere kopers zich aanbieden. Zij omschrijven de geplande overname door Geely als een vijandig bod.

Volvo heeft in de afgelopen maanden een paar keer een delegatie van Geely op bezoek gehad zodat die konden inspecteren wat Volvo letterlijk en figuurlijk te bieden heeft. Maar tegelijkertijd was dit bezoek ook een gelegenheid voor de Zweden om aan hun toekomstige nieuwe eigenaar te snuffelen. En daar werden zij niet vrolijk van. "Geely is een te kleine onderneming en mist de technische competentie die nodig is om Volvo verder te kunnen ontwikkelen", zo luidt de kritiek.

De vrees bestaat ook dat sommige toeleveranciers de banden met Volvo zullen verbreken. China wordt nog steeds gezien als een communistisch land en er zijn nog steeds bedrijven c.q. ondernemers die onder geen beding zaken wensen te doen met dergelijke naties. De weerzin stamt nog uit de periode van de Koude Oorlog, toen alleen de Oostzee een buffer tussen Zweden en de Sovjet-Unie vormde en er meermalen Russische duikboten bij de kust werden betrapt. Daarnaast zijn leveranciers bang dat de Chinezen brutaal hun geleverde onderdelen na zullen gaan maken zonder daarvoor een vergoeding te betalen. Leveranciers die zo hun bedenkingen bij het Chinese Geely als nieuwe eigenaar voor Volvo hebben, worden op politiek niveau gesteund door de Christen Democratische partij.

Stephen Odell, de huidige baas van Volvo, heeft zich niet in de discussie gemengd en stelt zich formeel niet afwijzend op tegen Chinese overname. Maar de vraag is of zijn houding maatgevend is voor het huidige topmanagement van het merk. Te recalcitrant gedrag zal, zodra Geely de sleutels in handen krijgt, onherroepelijk tot ontslag leiden. Maar aan de andere kant lijkt de weerzin tegen het Chinese bedrijf in Zweden zo diep te zitten, dat er serieus rekening gehouden moet worden met een exodus van getalenteerde werknemers zodra de overname een feit is. (autointernationaal.nl)

 

Smeekbrief aan Ford: Volvo keert zich tegen Geely - Automobielmanagement.nl

Smeekbrief aan Ford: Volvo keert zich tegen Geely

Wie denkt dat in Zweden alleen de werknemers en fans van Saab slapeloze nachten hebben, vergist zich. Ook over de geplande overname van collega Volvo door Geely is veel te doen. De Chinese autofabrikant wordt omschreven als een speculant en zou ongeschikt zijn de toekomst van Zweden’s beroemdste automerk te waarborgen.

De weerzin tegen Geely is zelfs zo groot dat voormalige directieleden van Volvo, waaronder Fredrik Arp, zich openlijk tegen de Chinezen als nieuwe eigenaar hebben uitgesproken. Men heeft een smeekbrief aan eigenaar Ford geschreven, om het merk alsjeblieft niet aan Geely te verkopen. De ondertekenaars van de brief pleiten voor uitstel totdat er economisch betere tijden aanbreken en er wellicht ook andere kopers zich aanbieden. Zij omschrijven de geplande overname door Geely als een vijandig bod.

Volvo heeft in de afgelopen maanden een paar keer een delegatie van Geely op bezoek gehad zodat die konden inspecteren wat Volvo letterlijk en figuurlijk te bieden heeft. Maar tegelijkertijd was dit bezoek ook een gelegenheid voor de Zweden om aan hun toekomstige nieuwe eigenaar te snuffelen. En daar werden zij niet vrolijk van. "Geely is een te kleine onderneming en mist de technische competentie die nodig is om Volvo verder te kunnen ontwikkelen", zo luidt de kritiek.

De vrees bestaat ook dat sommige toeleveranciers de banden met Volvo zullen verbreken. China wordt nog steeds gezien als een communistisch land en er zijn nog steeds bedrijven c.q. ondernemers die onder geen beding zaken wensen te doen met dergelijke naties. De weerzin stamt nog uit de periode van de Koude Oorlog, toen alleen de Oostzee een buffer tussen Zweden en de Sovjet-Unie vormde en er meermalen Russische duikboten bij de kust werden betrapt. Daarnaast zijn leveranciers bang dat de Chinezen brutaal hun geleverde onderdelen na zullen gaan maken zonder daarvoor een vergoeding te betalen. Leveranciers die zo hun bedenkingen bij het Chinese Geely als nieuwe eigenaar voor Volvo hebben, worden op politiek niveau gesteund door de Christen Democratische partij.

Stephen Odell, de huidige baas van Volvo, heeft zich niet in de discussie gemengd en stelt zich formeel niet afwijzend op tegen Chinese overname. Maar de vraag is of zijn houding maatgevend is voor het huidige topmanagement van het merk. Te recalcitrant gedrag zal, zodra Geely de sleutels in handen krijgt, onherroepelijk tot ontslag leiden. Maar aan de andere kant lijkt de weerzin tegen het Chinese bedrijf in Zweden zo diep te zitten, dat er serieus rekening gehouden moet worden met een exodus van getalenteerde werknemers zodra de overname een feit is. (autointernationaal.nl)