Volgens de belangenbehartiger van autofabrikanten VDIK (Verband der Internationalen Kraftfahrzeughersteller) moeten we teruggaan naar 1992 voor een vergelijkbare hoeveelheid. Vooral in de deelstaten van het voormalige Oost-Duitsland is de inhaalslag groot: hier kocht men vorig jaar vijftig procent meer nieuwe auto’s. Halverwege dit jaar werd het positieve effect van de sloopregeling al duidelijk.

Conform verwachting – de sloopregeling liep ten einde – bleef december 2009 duidelijk achter bij de maanden ervoor: de ruim 215 duizend registraties betekenden volgens de VDIK een min van 4,7 procent ten opzichte van december 2008. Ook was in Duitsland een verschuiving van kopers te zien: die hebben  steeds vaker een zakelijke in plaats van een particuliere achtergrond. In het verlengde daarvan is ook het percentage dieselauto’s gestegen, naar 39 procent van de totale nieuwverkoop personenauto’s.

Verder is in de slotmaand de export van Duitse auto’s weer op gang gekomen. In december gingen er 277 duizend de grens over, wat 23 procent meer is dan in december 2008. Gemeten over de periode oktober-december 2009 is er een toename van circa vijftien procent. De verwachting van brancheorganisatie VDA is dat de export ook de komende maanden zal aantrekken. De in december geplaatste orders van buitenlandse klanten geven aanleiding voor die optimistische verwachting. In totaal werden in de Duitse autofabrieken vorige maand 347 duizend personenwagens in elkaar gezet, wat 24 procent meer is dan eind 2008. Alles bij elkaar is de autoproductie bij onze oosterburen sinds september gegroeid met elf procent.

Analisten waarschuwen echter dat de binnenlandse vraag in Duitsland dit jaar alsnog een gevoelige tik gaat krijgen. De slooppremie zou niet gezorgd hebben voor méér maar voor eerdere aankopen. Met de subsidie ter waarde van vijf miljard euro heeft de regering op een kunstmatige manier de verkoop gestimuleerd. Gevolg: Duitse showrooms zullen volgens analisten de komende twaalf maanden een stuk leger zijn dan in 2009.