Opvallend is dat de aanwezigen vooral met een Saab gekomen waren die onder regie van General Motors ontwikkeld en geproduceerd is; ‘die-hards’ met een Saab uit de pre-General Motors periode waren nauwelijks aanwezig. Verder viel het op dat de liefde voor Saab van alle leeftijden is: zowel twintigers als gepensioneerden namen deel aan de demonstratie. Tijdens het protest werden enthousiast borden met daarop de tekst ‘Save Saab’ te lucht in gestoken in de hoop dat het directieteam van General Motors dit vanaf de 39ste verdieping van het hoofdkantoor zou kunnen zien.

Eerder deze week was bekend geworden dat Saab afgelopen jaar 8.680 auto’s heeft verkocht, een daling van 59,38 procent ten opzichte van het resultaat van 2008. In Europa en op de thuismarkt is de marktsituatie amper beter. Ook de inruilwaarde van de modellen staat momenteel onder druk. Toch hopen fans dat iemand anders bereid is het stokje bij Saab na 20 jaar van General Motors over te nemen. Enkel Victor Muller schijnt namens Spyker nog in de race te zijn. Alle andere partijen hebben afgehaakt.

 

Saab werd eerder dit jaar in principe al verkocht aan het eveneens Zweedse Koenigsegg, maar dat bedrijf blies de transactie eind november af. Het is niet de eerste keer dat de toekomst van een GM-merk met onzekerheid omgeven is. Na een maandenlange voorbereiding voor de verkoop van het Duitse Opel werd in september een koper gevonden. De Canadese fabrikant van auto-onderdelen Magna en de Russische Sberbank zouden het merk overnemen. GM bedacht zich echter en besloot op 4 november Opel toch zelf te houden. Koenigsegg liet in september nog weten dat het voor de overname zou samenwerken met de Chinese autofabrikant Beijing Automotive Industry Holding (BAIC). Maar daarnaast had het nog een lening van de Europese Investeringsbank nodig en zou de Zweedse overheid garant moeten staan.