Ferrari: lagere afzet en 245 miljoen winst

Sportwagenfabrikant Ferrari heeft bekendgemaakt dat de afzet van zijn auto’s in het ‘crisisjaar’ 2009 met maar vijf procent is afgenomen tot 6.250 auto’s. De Fiat-dochter noteerde een omzet van bijna 1,8 miljard euro (min zeven procent) en boekte op operationeel niveau een winst van 245 miljoen (ROS van 13,8 procent), vergeleken met 341 miljoen het jaar ervoor. Het verschil is terug te voeren naar de lagere afzet en naar onvoordelige koersverschillen. De zwakte van de dollar heeft behoorlijk parten gespeeld omdat dertig procent van de verkopen in dollars werden afgerekend.

Het commentaar van bestuursvoorzitter Luca di Montezemolo: "Onze strategie is gericht op innovatie en exclusiviteit. Dat zal ons in staat stellen om ook in 2010 succesvol te zijn. Het zal een erg moeilijk jaar worden en de eerste tekenen van herstel zullen we niet eerder zien zijn dan in het najaar." Om de technische innovatie en vernieuwing van het productportfolio te kunnen voortzetten, heeft Ferrari 18,5 procent van zijn inkomsten geïnvesteerd in r&d. Ferrari heeft die honderden miljoenen zelf gefinancierd en het jaar ook nog met een positieve cash flow kunnen afsluiten.

Noord-Amerika is voor Ferrari de grootste markt met 1.467 afgeleverde auto’s, ongeveer tweehonderd stuks minder dan het jaar daarvoor. In heel Europa werden 2.752 auto’s afgeleverd (-6 procent). Italië en Duitsland blijven de belangrijkste markten in Europa met respectievelijk 655 en 644 verkochte auto’s. Er waren ook positieve resultaten voor Ferrari’s nieuwe markten. Met name het Midden-Oosten blijft succesvol met een verkoopstijging van 29 procent dankzij de verkoop van 471 auto’s. In de regio Asia Pacific werden in totaal 1.117 auto’s (+3 procent) afgeleverd. China heeft haar potentieel aangetoond met de verkoop van 206 auto’s, terwijl Japan bij de topvijf wereldwijd behoort met een verkoop van acht procent van het totaalaantal verkopen. De resultaten zijn met name te danken aan het uitzonderlijke succes van de Ferrari California. Zestig procent van de kopers ervan zijn nieuwe klanten, zegt Ferrari. Van het meest recente model, de 458 Italia, is de levering pas net op gang gekomen en heeft geen bijdrage geleverd aan de cijfers over 2009.

Ferrari’s investeringen in merkactiviteiten (licenties, retail en internet) zijn voortgezet. De retailverkopen groeiden met 22,5 procent dankzij de opening van strategisch gekozen Ferrari Stores, onder meer in Regent Street in het hartje van Londen. De ontwikkeling van het Ferrari Store-programma gaat door en het is de bedoeling dat er eind 2011 zestig stores wereldwijd zijn gevestigd. Op gebied van licenties zijn de inkomsten met 10,7 procent gegroeid.

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Ferrari: lagere afzet en 245 miljoen winst - Automobielmanagement.nl

Ferrari: lagere afzet en 245 miljoen winst

Sportwagenfabrikant Ferrari heeft bekendgemaakt dat de afzet van zijn auto’s in het ‘crisisjaar’ 2009 met maar vijf procent is afgenomen tot 6.250 auto’s. De Fiat-dochter noteerde een omzet van bijna 1,8 miljard euro (min zeven procent) en boekte op operationeel niveau een winst van 245 miljoen (ROS van 13,8 procent), vergeleken met 341 miljoen het jaar ervoor. Het verschil is terug te voeren naar de lagere afzet en naar onvoordelige koersverschillen. De zwakte van de dollar heeft behoorlijk parten gespeeld omdat dertig procent van de verkopen in dollars werden afgerekend.

Het commentaar van bestuursvoorzitter Luca di Montezemolo: "Onze strategie is gericht op innovatie en exclusiviteit. Dat zal ons in staat stellen om ook in 2010 succesvol te zijn. Het zal een erg moeilijk jaar worden en de eerste tekenen van herstel zullen we niet eerder zien zijn dan in het najaar." Om de technische innovatie en vernieuwing van het productportfolio te kunnen voortzetten, heeft Ferrari 18,5 procent van zijn inkomsten geïnvesteerd in r&d. Ferrari heeft die honderden miljoenen zelf gefinancierd en het jaar ook nog met een positieve cash flow kunnen afsluiten.

Noord-Amerika is voor Ferrari de grootste markt met 1.467 afgeleverde auto’s, ongeveer tweehonderd stuks minder dan het jaar daarvoor. In heel Europa werden 2.752 auto’s afgeleverd (-6 procent). Italië en Duitsland blijven de belangrijkste markten in Europa met respectievelijk 655 en 644 verkochte auto’s. Er waren ook positieve resultaten voor Ferrari’s nieuwe markten. Met name het Midden-Oosten blijft succesvol met een verkoopstijging van 29 procent dankzij de verkoop van 471 auto’s. In de regio Asia Pacific werden in totaal 1.117 auto’s (+3 procent) afgeleverd. China heeft haar potentieel aangetoond met de verkoop van 206 auto’s, terwijl Japan bij de topvijf wereldwijd behoort met een verkoop van acht procent van het totaalaantal verkopen. De resultaten zijn met name te danken aan het uitzonderlijke succes van de Ferrari California. Zestig procent van de kopers ervan zijn nieuwe klanten, zegt Ferrari. Van het meest recente model, de 458 Italia, is de levering pas net op gang gekomen en heeft geen bijdrage geleverd aan de cijfers over 2009.

Ferrari’s investeringen in merkactiviteiten (licenties, retail en internet) zijn voortgezet. De retailverkopen groeiden met 22,5 procent dankzij de opening van strategisch gekozen Ferrari Stores, onder meer in Regent Street in het hartje van Londen. De ontwikkeling van het Ferrari Store-programma gaat door en het is de bedoeling dat er eind 2011 zestig stores wereldwijd zijn gevestigd. Op gebied van licenties zijn de inkomsten met 10,7 procent gegroeid.

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding