AM-weekendcolumn: Bang voor de Wolf

Daimler geeft het toe: alleen is het te klein om te kunnen overleven, vandaar dat de Duitsers hun toevlucht hebben gezocht tot Renault. Vooral voor Smart, de dochter met groeiproblemen.

Door: Toralt Deinum

Na eventjes het break-evenpoint aangetikt te hebben, is Smart in een nieuwe crisis beland. Het verkoopsucces van de Fortwo in de Verenigde Staten bleek van korte duur te zijn, Toyota heeft in de vorm van de iQ een veel slimmere stadsauto ontworpen en in Italië (traditioneel de belangrijkste afzetmarkt voor Smart) geeft men nu de voorkeur aan de 500 van Fiat.

In Duitsland was de Fortwo vorige maand marktleider in het A-segment, maar hoe lang nog? Volgend jaar maart zal Volkswagen op de autosalon van Genève de nieuwe Lupo presenteren, oftewel de productieversie van de Up. En dit wolfje jaagt Smart grote angst aan: alles wijst er namelijk op dat Volkswagen met de nieuwe Lupo de stadsauto gaat herdefiniëren en dat het net zo’n klasseloos product gaat worden als de eerste Golf. Voor de prijs van de kaalste Fortwo krijgt de klant bij VW volgend jaar een volwassen rijdend vierpersoons model dat zich dankzij compacte afmetingen ook moeiteloos laat parkeren. De Lupo zal gehakt maken van de Fortwo, net zoals de Golf dat in vergelijkingstests al met de A-klasse doet. Smart heeft op de thuismarkt nu nog feitelijk het rijk alleen (veel Duitsers willen geen zaken doen met een buitenlands concern), maar dat gaat veranderen als de Lupo in de showrooms arriveert. Hij zal de tekortkomingen van de Fortwo genadeloos bloot leggen.

Gelukkig is gedeelde smart halve smart. In Frankrijk, bij Renault, is men ook doodsbang voor de Lupo en de elektrische Citroën C-Zero/Peugeot iOn (beiden weinig anders dan een herlabelde Mitsubishi i-Miev) worden evenmin vertrouwd. De Twingo II was bij zijn introductie eigenlijk al technisch verouderd en is met zijn zware Clio onderstel qua verbruik/uitstoot nu echt over zijn uiterste verkoopdatum heen. Lapmiddelen als langere versnellingsbakverhoudingen volstaan niet en net als Daimler resteert Renault niks anders dan om opnieuw te beginnen met een wit vel papier. Door krachtenbundeling denken ze een vuist te kunnen maken naar het veel grotere Volkswagen. Pikant is dat er bij het nieuwe ontwerp gekozen zal worden voor een opzet à la i-Miev, oftewel een achterin geplaatste motor. Daarmee krijgt de beroemde 4CV uit 1947 postuum alsnog een opvolger.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

AM-weekendcolumn: Bang voor de Wolf - Automobielmanagement.nl

AM-weekendcolumn: Bang voor de Wolf

Daimler geeft het toe: alleen is het te klein om te kunnen overleven, vandaar dat de Duitsers hun toevlucht hebben gezocht tot Renault. Vooral voor Smart, de dochter met groeiproblemen.

Door: Toralt Deinum

Na eventjes het break-evenpoint aangetikt te hebben, is Smart in een nieuwe crisis beland. Het verkoopsucces van de Fortwo in de Verenigde Staten bleek van korte duur te zijn, Toyota heeft in de vorm van de iQ een veel slimmere stadsauto ontworpen en in Italië (traditioneel de belangrijkste afzetmarkt voor Smart) geeft men nu de voorkeur aan de 500 van Fiat.

In Duitsland was de Fortwo vorige maand marktleider in het A-segment, maar hoe lang nog? Volgend jaar maart zal Volkswagen op de autosalon van Genève de nieuwe Lupo presenteren, oftewel de productieversie van de Up. En dit wolfje jaagt Smart grote angst aan: alles wijst er namelijk op dat Volkswagen met de nieuwe Lupo de stadsauto gaat herdefiniëren en dat het net zo’n klasseloos product gaat worden als de eerste Golf. Voor de prijs van de kaalste Fortwo krijgt de klant bij VW volgend jaar een volwassen rijdend vierpersoons model dat zich dankzij compacte afmetingen ook moeiteloos laat parkeren. De Lupo zal gehakt maken van de Fortwo, net zoals de Golf dat in vergelijkingstests al met de A-klasse doet. Smart heeft op de thuismarkt nu nog feitelijk het rijk alleen (veel Duitsers willen geen zaken doen met een buitenlands concern), maar dat gaat veranderen als de Lupo in de showrooms arriveert. Hij zal de tekortkomingen van de Fortwo genadeloos bloot leggen.

Gelukkig is gedeelde smart halve smart. In Frankrijk, bij Renault, is men ook doodsbang voor de Lupo en de elektrische Citroën C-Zero/Peugeot iOn (beiden weinig anders dan een herlabelde Mitsubishi i-Miev) worden evenmin vertrouwd. De Twingo II was bij zijn introductie eigenlijk al technisch verouderd en is met zijn zware Clio onderstel qua verbruik/uitstoot nu echt over zijn uiterste verkoopdatum heen. Lapmiddelen als langere versnellingsbakverhoudingen volstaan niet en net als Daimler resteert Renault niks anders dan om opnieuw te beginnen met een wit vel papier. Door krachtenbundeling denken ze een vuist te kunnen maken naar het veel grotere Volkswagen. Pikant is dat er bij het nieuwe ontwerp gekozen zal worden voor een opzet à la i-Miev, oftewel een achterin geplaatste motor. Daarmee krijgt de beroemde 4CV uit 1947 postuum alsnog een opvolger.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding