Tien jaar later, in 2025, zouden dat 56 miljoen auto per jaar zijn, 65 procent van de dan geraamde wereldwijde autoverkoop. Zo’n twintig procent van de aanschafkosten heeft dan betrekking op de accu van de voertuigen.

Volgens de studie zal met name China de verkoop van schone voertuigen opdrijven. Zonder elektrowagens neemt de milieuvervuiling in de Chinese steden te veel toe, aldus het CAR-instituut. De Europese Commissie wil de ontwikkeling van elektrische voertuigen stimuleren om de uitstoot van broeikasgas door het wegverkeer te reduceren. Behalve naar maatregelen voor elektrische auto’s, kijkt Brussel ook naar conventionele maatregelen. Zo moeten er normen komen voor lager energieverbruik door airconditioning. Ook wil Brussel dat de testen voor typegoedkeuring van wagens meer de reële emissiescore van auto’s weergeven. Die testen zijn nu nog niet streng genoeg.

Eurocommissaris van industriebeleid Antonio Tajani presenteerde gisteren voorzetten om de ontwikkeling van elektrische auto’s te stimuleren. De Europese Commissie zet onder meer in op standaardisering van oplaadtechnologie  en accu’s, en wil dat Europa het opzetten van de infrastructuur daarvoor coördineert.

Nederlandse Europarlementariërs reageerden gisteren kritisch op de Brusselse plannen. Judith Merkies (PvdA) stelde dat eurocommissaris Tajani nog te weinig concrete voorstellen op tafel legt. ‘Er is haast geboden want de Europese industrie mag niet achterop raken op die van de VS en China.’Bas Eickhout (GroenLinks) waarschuwde dat de EU ervoor moet zorgen dat de CO2-winst van elektroauto’s stukken lager uitvalt, als ze rijden op stroom die is opgewekt in kolencentrales. (bron: FD)