Het Franse automerk heeft daarvoor deze week een 50-50-overeenkomst gesloten met de Chinese Changan Automotive Group. Peugeot verwacht daarmee de verkopen op de snelst groeiende automarkt ter wereld flink op te kunnen schroeven, zowel met personenauto’s als bestelauto’s.

Peugeot had in China al een samenwerkingsovereenkomst met de Dongfeng Motor Group Co, maar door nu ook met Changan te gaan samenwerken hoopt het Franse automerk in 2020 tien procent van de Chinese automarkt in handen te hebben. Op dit moment is dat 3,5 procent, wat nog steeds goed is voor honderdduizenden auto’s per jaar. Zo werden er in de eerste vier maanden van dit jaar al 120.300 Peugeots aan Chinezen verkocht. Voor het hele jaar hopen de Fransen op zijn minst 400.000 auto’s in China aan de man te brengen.

China is sinds vorig jaar de grootste automarkt ter wereld. Sinds de westerse automarkt als gevolg van de crisis is ingezakt, zijn veel automerken China als het beloofde land gaan zien. Europese en Amerikaanse automerken doen er grote investeringen en vorig jaar werden er maar liefst ruim 13 miljoen nieuwe auto’s verkocht. Dat de markt blijft groeien blijkt wel uit de cijfers van maart. Toen werden er 1,74 miljoen auto’s verkocht, wat een nieuw maandrecord betekende voor de Chinezen. Het is 56% meer dan in maart 2009.

bron: AFP via China.blog.nl