Het operationele verlies van Seat over 2009 was 339 miljoen euro, het boekjaar 2008 was afgesloten met een verlies van een kleine tachtig miljoen. Een van de grootste problemen zijn de fixkosten van de fabriek in Martorell, zo meldt het Duitse vakblad Automobilwoche naar aanleiding van een gesprek met Muir. Martorell is toegerust op een productie van een half miljoen eenheden per jaar maar er wordt maar zestig procent van de capaciteit gebruikt. James Muir zou veel verwachten van de nieuwe generatie Leon, die is gebaseerd op het modulaire productiemodel van Volkswagen. De auto komt er als driedeurs, vijfdeurs en stationcar. Muir wil het succes van de Ibiza (tweehonderdduizend eenheden per jaar) evenaren met de Leon. Een ander probleem zou zijn dat het merkimago van Seat niet ‘mainstream’ genoeg is. En het dealernetwerk moet worden versterkt. Met name in de metropolen Madrid en Berlijn zou Seat erg ondervertegenwoordigd zijn.

Seat moet volgens Muir ‘zo snel mogelijk’ terugkeren in de zwarte cijfers, maar in ieder geval binnen vijf jaar. Volkswagen heeft al meerdere pogingen gedaan de Spaanse dochter op koers te krijgen maar tevergeefs. Dit zou de laatste kans zijn voor Seat maar James Muir is hoopvol gestemd. "Het gaat lukken." Volgens hem zou er ook steun zijn van de raad van bestuur van het concern. Die zou Seat willen behouden en willen inrichten voor een succesvol bestaan.

Zie ook de column ‘Seat zit klem’ in Automobiel Management 9 van 21 mei.  

  

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding