Vorige maand liet Mahindra, de grootste producent van terreinauto’s en tractoren in India, al weten een overnamebod te willen uitbrengen op Ssangyong. Volgens Koreanen zijn in totaal 7 bedrijven in de race voor de overname.
Ssangyong, de kleinste autofabrikant van Korea, verkeert in financiële problemen en staat sinds februari vorig jaar onder faillissementsbescherming om orde op zaken te stellen. SAIC, het voormalige Chinese moederbedrijf, zag het niet zitten om langer geld te pompen in het verlieslatende bedrijf.
Renault heeft 44 procent van de aandelen van het Japanse Nissan in handen. Daarnaast heeft het Franse bedrijf een controlerend belang in Samsung Motor, dat net als SsangYong eveneens vanuit Zuid Korea opereert. Een overname door Renault is zinvol omdat de modellen van Samsung en SsangYong elkaar redelijk goed aanvullen. SsangYong is vooral in het hogere segment actief terwijl Samsung, dat voor Renault de Koleos bouwt, zich concentreert op middenklassers.