De komende maanden introduceert BYD vijf nieuwe modellen, die de verkopen wel zullen stimuleren. Automotive News analyseert de situatie als volgt: BYD besteedt geen aandacht aan merkimago, moet zijn r&d-investeringen opschroeven en minder Toyota-kopieën maken.
Verder spelen de arbeidskosten een belangrijke rol bij de ontwikkeling van het merk. BYD produceert alle onderdelen zelf met lage kosten. Alleen banden en glas wordt ingekocht. Bovendien wordt nog zoveel mogelijk met de hand geproduceerd, in plaats van met dure machines, wat niet bevorderlijk is voor een constante kwaliteit. Bovendien zijn de arbeidskosten flink aan het stijgen: zo is in BYD’s basisvestiging Shenzehn het minimum maandloon per 1 juli met tien procent gestegen.

Ook is BYD hard bezig hybride en elektrische auto’s te lanceren, maar die leveren voorlopig geen winst op. Op de thuismarkt zijn de ev’s nog veel te duur en bovendien is er in China nog geen infrastructuur van laadstations. Nu de verkopen in China onder druk komen te staan, de prijs van het aandeel is gedaald van tachtig naar vijftig hongkong-dollar (van acht naar vijf euro) zal BYD genoodzaakt zijn de ambitieuze plannen te herzien.