"We dreigen niet maar we zijn niet bereid het overleven van het bedrijf in de waagschaal te stellen", zou Marchionne gezegd hebben. Fiat, de grootste particuliere werkgever van Italië, is van plan de autoproductie in Italië te verdubbelen tussen nu en eind 2014. "Maar ik moet garanties hebben dat de fabrieken kunnen functioneren", aldus Marchionne. De markante topman loopt voorop met het sluiten van overeenkomsten met vakbonden over lonen en arbeidsvoorwaarden. Hij dringt er bij de werknemers op aan tegemoet te komen aan de nu geldende eisen van de globalisering en merkte daarbij op dat Italië het enige land is waar Fiat verlies maakt. Plannen voor de bijna stilstaande fabriek Pomigliano D’Arco bij Napels werden ondermijnd toen maar zestig procent van de werknemers instemde met strenge nieuwe arbeidsvoorwaarden – Fiat had op veel meer instemming gehoopt. Fiat heeft inmiddels een nieuw bedrijf opgericht dat de fabriek Pomigliano moet gaan managen.

 

Marchionne joeg vorige week nog de vakbonden op de kast door te zeggen dat werkonderbrekingen hem hadden doen besluiten de productie van twee toekomstige modellen van de Mirafiori-fabriek over te hevelen naar Servië. Fiat heeft afgelopen januari een aandeel van zeventig procent gekocht in de fabriek van Zastava in Kragujevag en kreeg toezeggingen voor steun van de Servische regering.

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding