Inmiddels is de Braziliaanse afzetmarkt groter dan Duitsland waardoor het Latijns Amerikaanse land de vierde markt van de wereld is geworden. In de eerste 7 maanden van het jaar werden in Brazilië 1,88 miljoen auto’s verkocht. Dat waren er 8,5 procent meer dan in dezelfde periode van 2009. In Duitsland liep de afzet in de betreffende periode juist met 27 procent terug tot 1,85 miljoen eenheden. Enkel China, de VS en Japan gaan het land van de Samba vóór. Door deze ontwikkeling zullen de grotere autofabrikanten in de wereld de komende 2 jaar in totaal minstens 11 miljard dollar investeren in Brazilië.

We hebben het hier eigenlijk over een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de auto-industrie en het is voor Fiat niet verkeerd dat zij hierin een leidende rol heeft: wat China is voor Volkswagen en General Motors, dat is Brazilië voor Fiat.

Afgelopen maand waren de Italianen aldaar opnieuw marktleider. In de eerste helft van augustus steeg het marktaandeel verder naar 23,8 procent. Er gingen toen 70.063 auto’s over de toonbank. Hiermee laat Fiat zowel Volkswagen als General Motors achter zich. Met name de laatste partij verliest momenteel terrein in Brazilië en zal fors moeten investeren om verdere erosie van het marktaandeel te voorkomen.

Daar heeft Fiat dus geen last van. Door de uitstekende gang van zaken in Brazilië is Italië al enige tijd niet meer de belangrijkste afzetmarkt voor Fiat. De grote populariteit bij de Braziliaanse autoconsument is niet in de laatste plaats te danken aan de hier getoonde nieuwe Uno, een budget hatchback die speciaal voor zogeheten opkomende economieën werd ontwikkeld. De Brazilianen kochten afgelopen maand 25.157 exemplaren van de Uno.

De tijdelijke dip in Europa ligt daardoor iets minder zwaar op de maag van Fiat en dus is er volgens de fabrikant geen reden tot paniek. Aan de Braziliaanse activiteiten verdient het autoconcern jaarlijks 0,8 tot 1,0 miljard euro. Ook in Europa verwacht men vanaf volgend jaar, als de nieuwe Panda in de showrooms arriveert, weer te kunnen herstellen.